Full version: Ny kolonilott
Karin_Uppsala
Hej!

Jag är ny här och i odlingsvärlden! Jag har just fått överta en kolonilott i Uppsala, och tar tacksamt emot era tips och erfarenheter.

Vad ska man tänka på när man får en lott i augusti? Kan man göra något nu som underlättar inför nästa vår? Finns det något man kan odla nu så att man kan få en skörd redan i år? biggrin.gif

Mvh Karin
Mia, zon 3
Hej och varmt välkommen!
Jag har inte varit med så länge själv, men detta är ett underbart ställe att lära sig allt och lite till!

Jag skulle vänta ett år om jag vore du. Se vad som kommer upp osv. Under tiden kan man ju alltid skissa, planera, leta inspiration mm, det är skitkul tycker jag!

Jag tror att du kan så en del grönsaker för sen höstskörd, eller för tidig vårsådd, men det beror såklart på var du bor. Jag sätter vitlök i september, den vill jag inte vara utan!

Lycka till! wub.gif
pepparmynta
Hej Karin, och välkommen till odlarfolket!

Jag håller med Mia, var lite försiktig med att gräva till du har koll på vad som finns var.
Prata med föreningens ordförande / andra odlare i ditt område och fråga dem om de kan peka ut och namnge växter på din lott.

Många vårväxter syns inte ovan jord nu tex.
Rita sedan en enkel ritning över lotten som du känner till den och spar den till i vår. Den kommer du att vara glad över då eftersom lotten kanske ser helt tom ut en bit i på våren. (Även perrenner gömmer sig på vintern)

Ogräs grävs bort så länge de dyker upp, gräv rätt djupt, många arter har maffiiga rotsystem. Jobbigt men ger utdelning i vår, då det blir mindre ogräs som kommer upp då!

Det brukar synas var kökslandet finns. Det är bra att göra i ordning under hösten särskilt om det är lerjord. Då vänder du jorden ordentligt. Får du stora lerklumpar så dela dem bara 1-2 gånger, resten spränger väta och kyla i sär under vintern. Sedan ordnar du resten där i vår.

Sedan håller jag med om att gillar du Vitlök, fixa en liten yta och sätt klyftor i september för skörd nästa sommar!
marigt
Hej
Köpte en kolonilott för tre år sen , Jag tog fram min kamera och fotade allt närgående, en del blev jättekonstiga kort men jättebra för att komma ihåg var allt växte i olika perider är svårt, tycker jag.
Jag "offrade" många rullar har ingen digital kamera, jag tar ännu och tittar på dem ,funderar på olika blomningstider var det är tunnt med blommor eller var jag kan sätta annat grönsaker/rotfrukter mm.'
Skissade också upp på ett papper lottens storlek. tog kopia och började "kladda"
Håller forfarande på och kommer att göra , det är en del av tjusningen för mig. förändra förnya förbättra eller försämra?
Visst kan man väl sätta persiljefrö nu också??
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon