Norrland
20-08-2004, 09:15
Hej!
Jag tycker det tar så lång tid innan mina tomater blir röda. Endast körsbärstomaterna har börjat mogna. Alla andra hänger där klasvis gröna och stora... men sen händer det inget mer. Har ungefär samma ljus och värmeförhållande än min syster som bara bor 2 mil bort (möljigtvis lite mindre sol, har ett träd som skuggar 1-2 timmar på fm) och hennes tomater har blivit röda för länge sen... (vi har samma sorter)
Förra året var det samma sak... jag fick ta in mina tomater på hösten för att få dom att mogna och bli röda inne på fönsterbrädan. Vilket ju också går bra, men då får man ju alla tomater röda nästan samtidigt...
Men man kan ju undra hur det kommer sig att mina tar så mycke längre tid på sig än syrrans? Nån som vet?
Det beror ju också på när de börjar blomma....det uppskattas ta 8 veckor från blomning till färdig tomat ungefär......kanske är din syster lite tidigare ute + att det kanske gör lite skillnad om det skuggar ett par timmar om dagen..och dina tomater kankse har haft mer gödsel och mer "grönmassetillväxt" vilket kan göra att tomaterna blommar senare....
Jag har också bara körsbärstomater som har mognat......
MRLINDELL
20-08-2004, 13:38
Direkt sol eller ljus/skugga har ingen betydelse. Tomater mognar efter 60-110 dagar från pollenering beroende på tomatsort med små variationer beroende på ljusförhållanden mm, bara det finns lagom värme så funkar det.
fiffigafrun
20-08-2004, 19:27
VAd är lagom värme för tomater då? Mina är det samma med. Tar en himla tid tycker jag. Har ca 15 grader på natten i växthuset. Gurkorna börjar bli gula i bladen, kan de bero på näringsbrist eller nåt annat?
Åsa, mälardalen zon 2
20-08-2004, 20:09
Ljuset har också betydelse för tomater. Tomater mognar faktiskt oftast något snabbare i norra sverige p.g.a midnattssolen. (tyvärr blir tomaterna även lite stressade av midnattssolen så man kan få lite mer gula blad etc.)
Men annars så är det olika för olika sorter, och olika sorter fungerar olika för odlare. Det som en odlare lyckas bra med kan en annan odlare i närheten misslyckas med så det gäller att testa lite olika sorter och se vilka som fungerar bäst för en själv. Vill man ha snabba sorter bör man ta reda på vilken utvecklingstid sorten har (runåbergs och lindbloms har info om detta i sina kataloger) då kan man välja ett urval bland de som ska ha kort utvecklingstid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.