Katarina H
20-08-2004, 11:50
Hej!
Jag kunde inte låta bli att köpa ett äppelträd idag på rea. Det blev ett Gravensteiner som är långt och grenigt.
Min fråga är lite hur jag ska plantera det, men framför allt hur och när jag ska beskära det. Jag har aldrig haft ett så litet träd förut så jag vet inte alls hur jag ska göra. Jag har lagt in bilder på det i mitt album.
Jag kan råda dig om planteringen, men eventuell klippning får någon som kan hjälpa dig med. Gräv en djup grop och fyll den med vatten helt upp flera gånger och låt det sjunka undan. Äpplet ska planteras på samma djup som det stått på i plantskolan (jäms med krukkanten alltså) och förädlingsstället (en liten knöl liksom, längst ner på stammen) ska vara ovan jord. Ge det gärna en rejäl påle och bind upp det intill denna. Du kan blanda in torv eller mull i befintligjord för att ge det en bra start. Vattna genom jorden och trampa till den ordentligt så att trädet står stadigt. Jag skulle tro att du kan vänta med eventuell klippning till i vår, men Cilla dyker säkert upp här och kan råda dig om det!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
21-08-2004, 09:12
Har trädet rotsnurr (vilket träd som stått lite för länge i kruka brukar få) så måste man skära eller klippa upp rotsystemet så man kan sprida ut rötterna annars fortsätter rötterna växa runt runt och trädet växer då dåligt och står ostadigt.
Cilla har bra råd om plantering på hemsidan:
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
Åsa, mälardalen zon 2
21-08-2004, 09:20
Angående beskärningen, unga äppelträd klipper man i på våren för där vill man ofta ha en bra skottbrytning. Själv tycker jag dock trädet inte ser ut att behöva så enormt mycket beskärning det är fina trubbiga grenvinklar och det finns ganska jämnt med grenar runt trädet. Det jag skulle ta bort är det där kraftiga skottet till höger om toppen tror det är risk att trädet får dubbeltopp ifall man behåller det skottet.
Låna boken Nya beskärningsboken av Vollbrecht, Alm och Veltman på biblioteket (eller köp den, den kostar ofta under 200kr med frakt ifall man handlar från internetbokhandlarna) där finns det bra beskrivningarpå hur man beskär de flesta växter vi har i trädgården.
Katarina H
21-08-2004, 18:38
Hej och tack för svar!
Det ska bli jättekul att få ned trädet i jorden! Hoppas att jag kan få min man att gräva ...
En sista fråga, är trädet krukodlat, det stod nämligen i en svart plastpåse när jag köpte det?
Trädet är ett fint exemplar!
Att det står i plastpåse gör att man behandlar det som krukodlat. Plast eller tyg kring rötterna brukar innebära att en rotbeskärning redan är gjord för inte så lämge sedan. Tag bort all ev nät, gummisnoddar mm runt rötterna när du planterar. Klipp in rötter som ser fnasiga ut och bred ut dem i gropen.
Utsätt inte rötterna för torka eller direkt sol mer än nödvändigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.