Full version: Keiki på pelargoner
kristerh
Upptäckte i går när jag rensade gamla blommor på en av mina pelargoner att det på den ena blomstängeln kommit ett skott, alltså en miniatyr pelargon med massor av blad men inga rötter...
är det någon som varit med om något liknande wink.gif
vad gör jag för att den skall få rötter?
Brukar få små keikisar på mina orchideér, men pelargoner ?? rolleyes.gif
krister
Fenja
Flera pelargoner beter sig på det viset, många av de vilda framförallt. Bryt bara loss bäbben och kruka den så rotar den sig snabbt, eller låt den växa vidare och sätt pelargonen i en ampel! Här ser du P. Elongatum 'Upright Coconut' (finns färska fröer av denna om någon är intresserad):

Mvh
Fenja
kristerh
Jo jag har "vild pelargoner" oxså och de får liksom långa stänglar, så de kan man ju ha i amplar men den här är en annan slags pelargon som blommar som de brukar, med skaft med blommor på som man sedan noppar bort. Tack för rådet, jag skall plantera den i helgen (det kommer inga rötter om man väntar?) wink.gif
krister
Sulawesii
Aha, nu fattar jag så smått vad en keiki är. Kan någon förklara lite mer ingående, så att jag VERKLIGEN fattar?!
Fenja
Nej, Kristerh, jag har aldrig fått rötter på någon. Jag har också andra än vilda som gör sådär!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon