aalo
Först stämmer det att denna växt trivs bäst i en liten kruka?

Jag satte om min i en stor kruka(10 l) och de stjälkar(3 st, längsta 1 m)
som fanns innan ser ut att må bra men jag har sett bilder på sådana här
växter med en mängd stjälkar. Den står inne i rummet.

Finns det några tips hur man får den att Skjuta upp fler stjälkar?
Kan man andvända ngt Rotmedel?
Hjälper det med mer sol, Bladen är mörkgröna vilket
ju tyder på att den får mindre sol.
Fenja
Jag är inte säker, men det kan tänkas att det tar ett tag innan den skjuter rotskott om den står i en väldigt rymlig kruka. Många växter gör ju så att de börjar skjuta vilt när det blir trångt om "fötterna". Men det kommer nya skott i sinom tid, det kan du vara säker på! Bara att se tiden an.
Mvh
Fenja
aalo
Okej, Känner mig lite otålig
Ska prova att sätta fram den lite i ljus
och se om det har någon effekt
Sulawesii
Min skjuter upp stjälkar med långa mellanrum, och då med ett gäng i taget. Har 20 cm kruka till min, som jag satte om den i ganska omgående efter att jag köpt den som rätt liten.
Min står en bra bit in i rummet och får sällan vatten (mindre än en gång i månaden, glömmer bort den mellan varven, ska jag vara ärlig kommer jag bara ihåg att jag vattnat den tre gånger i år....).
Vet inte om det funkar så här för andra, men här går det bra!
zeppo
Garderobsblomman växer väldigt sakta, men helt plötsligt kommer det 3-4 stjälkar på en gång nån eller några gånger om året. Min garderobsblomma är stor men den blommade redan med bara några stjälkar. Viktigast är att vatna rätt tror jag för den trivs i de flesta jlusförhållanden.
Orchid
Hmm... garderobsblomma... heter den även smaragdblomma? Eller är det en annan blomma?
dragonbeauty
Hm kan en garderobsblomma få blommor?? Hur ser dom ut?
Visst ska man vattna bara max en gång i månaden, annars tvinar ju grenarna ner... blink.gif
/Emma
*Felix matte*
Jag vattnar min garderobsblomma ca 1ggr/mån och den ser ut att må bra
den står på golvet... ganska mörkt.
Den här bilden hittade jag på nätet...Garderobsblomma med blomställning.

ÅsaF
Min garderobsblomma står rätt ljust men jag tror inte den trivs så jättebra. Kanske vattnar jag för ofta när det blir ca 2 ggr/vecka. Först blir bladen lite gula och sen torkar hela stjälken ihop. Tror ni för mycket vatten är anledningen eller att den står för ljust?
lolo
Hej! Jag tror den får för mycket vatten, brukar själv ge min en skvätt max 1 gång i månaden, och den står i soligt fönster i en rätt så trång kruka. Ska själv sätta om min till våren. Nu i vinter blir det hälften så mycket vattning, har jag bestämt mig! laugh.gif /Ann-Louise
ÅsaF
Ok, då ska jag testa att dra ner på vattnandet lite få se om det hjälper. smile.gif
pisanggoreng
Oj, vad lite alla vattnar.
Jag har två stycken garderobsblommar som stått i ett soligt fönster i två år nu. Jag vattnar dem flera gånger i veckan. Det kommer nya 'stänger' hela tiden. De står trångt i sina krukor, ska jag tillägga.

/pisanggoreng
vickeva
Någon som vet om man kan klippa ner garderobsblomman.

Jag har en som har alldeles för långa stänglar, den kan liksom inte hålla sig uppe. Jag tillhör för övrigt också gänget som vattnar SÄLLAN, har trång kruka och jättestor växt...
GoSatta
Joda man kan klippa dom, det gör dom här på mitt jobb när dom ser tråkiga ut eller bli för långa. Dom brukar svara med att skjuta nya skott.
dragonbeauty
Oj va olika det kan vara! Mina dör om jag vattnar oftare än en gång i månaden, men inte kommer det nya stänglar hela tiden heller...
Det som ska vara en så lättskött blomma verkar inte vara det ändå smile.gif
zeppo
Jo den är lättskött. Men växer sakta, nya stjälkar kommer bara nån eller några gånger om året. Och trivs den så blommar den också.
AndreasBK
Nej och stoppa inte ner dem i era finaste lerkrukor, de ska enligt sägen kunna spränga krukorna när rötterna växer till sig.
Plastkrukan som min står i är helt bucklig, så det verkar inte helt omöjligt.

Jag skulle vänta med att klippa ner den efter omplanteringen, i hopp om att den ska skjuta nya stänglar, tills rotsystemet har etablerat sig i krukan och den har kraft att klara en beskärning.

Låt dem inte ha vatten stående runt rötterna, det är då de får gula blad och dör för en.
ÅsaF
CITAT (AndreasBK @ 25-09-2004, 12:49)
Nej och stoppa inte ner dem i era finaste lerkrukor, de ska enligt sägen kunna spränga krukorna när rötterna växer till sig.
Plastkrukan som min står i är helt bucklig, så det verkar inte helt omöjligt.

Jag skulle vänta med att klippa ner den efter omplanteringen, i hopp om att den ska skjuta nya stänglar, tills rotsystemet har etablerat sig i krukan och den har kraft att klara en beskärning.

Låt dem inte ha vatten stående runt rötterna, det är då de får gula blad och dör för en.

Det låter helt klart som det är det som är felet med min blomma. Har ju vattnat 2 ggr i veckan och den får hela tiden gula blad och så torkar stängeln ihop. Ska testa och bara vattna varannan vecka till en början få se vad som händer.
*Felix matte*
CITAT (ÅsaF @ 25-09-2004, 21:41)
Ska testa och bara vattna varannan vecka till en början få se vad som händer.

Du kan nog utan att riskera något... vattna bara en gång/mån.
Min får inte vatten oftare än så och så här fin är den ikväll.
Killensomvillhagrönafingrar
Min sköt inte nya stängslar på ett bra tag då den stått i solen och gottat sig. Då jag flyttade in den på toaletten som inte har fönster så svarade den med att skicka upp 4 st på direkten.

Min helt ovetenskapliga tanke var då att eftersom den inte får så mycket sol som den är van vid så krävdes större bladyta.
Om det är rätt eller inte vet jag inte, men jag har gjort om det ett par gånger och det fungerar gång på gång.
aalo
Hmmmm,

Min Zamioculcas zamiifolia stod från början mörkt.
Mer än ett år utan att skjuta nya stjälkar.
Har haft 3 stjälkar en längre tid.

Så vet inte om din teori är 100 procentig.
Är det kanske istället luftfuktigheten på toaletten
eller det är inte ett badrum?
Ska prova sätta in i mörker, i badrummet, igen se om det
kommer något.
carol
Jag tror nog snarare att det är luftfuktigheten... men kanske är det en kombination.
carol
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 28-09-2004, 10:44)
Min helt ovetenskapliga tanke var då att eftersom den inte får så mycket sol som den är van vid så krävdes större bladyta.

Nu när jag tänkt efter lite tror jag inte att det stämmer. Tillväxten hämmas väl i brist på ljus, fotosyntesen liksom. Vissa vill ju iofs ha mindre ljus, men ingen växt trivs i ett rum helt utan fönster (och växtbelysning). Alltså tror inte jag att det är mörkret som den gillar särskilt utan snarare luftfuktigheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon