Magdis
Nästa vår ska jag förkultivera blommor inomhus och jag undrar när man bör beställa fröer från t.ex. internet. Ska man undvika att göra det för tidigt ifall de inte håller sig eller riskerar man att de tar slut om man inte är ute tidigt?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar vänta med beställningarna tills frökatalogerna kommer i dec-mars (lite olika för olika firmor). Oftast beställer jag inte förren framåt februari, jag odlar oftast inte sådant som ska sås i januari, så jag har inte så stor brådska och fröerna brukar inte ta slut så snabbt.
kerstin z5-6
jag beställer inte frö till sommarblommor alls via internet -de flesta sorter finns ju på Granngården ,Coop mm -Däremot frö till perenna växter -Skickar best i jan feb -om jag kan hålla mej till dess
Det enda jag vet om sommarblommor är att man inte ska så för tidigt laugh.gif
Visst ska du köra nån perennasådd i vår med ??
Ann-Christine
Jag brukar skicka efter mina fröer i januari - februari någon gång och jag brukar få dom fröer jag vill ha
Magdis
Kerstin z 5-6: Ja jag hade tänkt försöka så perenna växter också. Gör man det samtidigt som sommarblommorna?
kerstin z5-6
perenner är inte svårare att så än sommarblommor -Är det sorter som behöver en tur ut i snön först , som ex akleja -kan man starta i februari
men allt beror på ljustillgång -helst lysrör, och plats
har man lite ljus o plats startar man senare smile.gif
-asno-
Här är en bra länk om hur olika perenner vill bli behandlade för att gro. Men när du ska så och hur får Kerstin svara på, man ska lita på expertisen laugh.gif

frösådd

/Åsa
kerstin z5-6
haha -Jo vi brukar ha trevliga sådd diskussioner här på vårvintern -smile.gif Vi får hjälpas åt :)så de gror laugh.gif
fiffigafrun
Ja det är bara att fråga Kerstin när det är dags, hon är som en levande uppslagsbok på det här. Kan allt i princip tror jag! tongue.gif
Magdis
Tack så mycket för svaren, har sparat ner sidan om att lyckas med frösådder. Jag är helt nybörjare på detta område så jag behöver nog all hjälp jag kan få, tur att det finns så många här som kan så mycket. Det blir första gången jag kommer att så fröer om man inte räknar alla fruktkärnor jag planterade som barn (och Salta Katten försökte jag också plantera i trädgårdslandet)
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-08-2004, 19:03)
jag beställer inte frö till sommarblommor alls via internet -de flesta sorter finns ju på Granngården ,Coop mm

Ja, och många säljer fröer till ½ priset för medlemmar på våren. sleep.gif
Viveka
Jag brukar starta med Trädgårdsamatörernas, (STA's) frölista, som kommer i november -december med deadline för beställning kring 15 januari.

De har massor med spännade sorter som inte finns i handeln. De har massvis av 'vanliga' saker också, till en bråkdel av affärernas pris. (Det här gäller mest perenner, buskar och träd förstås, de har inte så mycket ettåringar. även om det förekommer). Botamiska i Göteborg har en del ovanliga och spännande fröer också, som testats i odling där.

Det jag inte hittar i STa's lista tittar jag efter i andra frökataloger, eller direkt i plantskolor och gardenshops under våren. Det mesta ska ändå inte sås förrän tidigast i mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon