brittmarie
wacko.gif Försöker få ordning på en ganska stor tomt (utan några som helst rabbatter på just nu).
Jag är från Uppland och min särbos hus finns utanför Arvidsjaur. Jag skulle verkligen behöva tips och råd om vad som passar att odla där, och hur och när det det ska odlas. Med andra ord HJÄLP MIG, det behöver jag.
kerstin z5-6
Väldigt många av de alpina växterna trivs utmärkt där -de små låga stenpartiväxterna alltså . Gissar även att de flesta perennerna som jag odlar i z 5-6 och som inte är zonknäckare " går bra
Exempel på vad jag menar med Alpiner är tex saxifraga och Lewisia , blå bergvallmo är frodig o fin i Jokkmock så samma gäller den antar jag
Du kan titta på växterna i mina album -klicka på album här längst ner smile.gif
perennerna finns i album min trädgård , sommar 04 o växter med vackert bladverk .. tex
Hälsar K
kerstin z5-6

Här ett ex på en högre 50 cm höstblommande perenn som trivs där -fransgentiana
-asno-
Jag odlar utanför östersund och det är absolut zon 7. Perenner är inga större problem att hitta. Fänrikshjärta, löjntnantshjärta, riddarsporrar, nävor, nejlikor, vitpytta, malvor, grönlilja, kärleksört, stjärnflocka är bara några exempel på vanliga och lättodlade växter som går jättebra. Det finns också en hel del rosor som är gott härdiga här hos oss. Liljor, pingst- och påsk går bra samt en hel del andra lökar också. Det som är litet i utbudet (mindre i alla fall) är vedartade växter och klätterväxter. Hostor, dem glömde jag, de går bra de med.

/Åsa
brittmarie
Tack så mycket för de olika förslagen på vad jag kan odla. Nu ska jag försöka välja ut vad jag ska börja med. Det kommer säkert att bli fint. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon