nikita
Hejsan

jag har varit alltför nitisk och klippt bort alla nya skott som har kommit upp pga min mamma som sagt att hennes far ständigt rensat sitt hallonland och fick fantastiskt resultat. Nu efteråt har jag insett att det är på årets skott som nästa sommars hallon kommer sad.gif .

Jag fick massvis med hallon i sommar, men vad ska jag göra nu? Plantera nya plantor i höst eller kan man hoppas på att det kommer nya skott?

Hoppas någon vet

stormiga hälsningar från katarina
Åsa, mälardalen zon 2
Plantorna kommer att klara sig du måste inte byta ut dem mot nya, men har du klippt bort årets skott kommer du nog att få väldigt lite bär nästa år.

Har du sorten Lloyd George så kan du ändå ha chans att få bär den ska kunna ge bär även på årsskott (fast då blir det ganska sent på hösten).

Har du plats i landet kan du plantera en rad med nya plantor som ger lite bär nästa år (fast så enormt stor skörd får man ofta inte första året), kanske testa lite nya sorter. Det finns en massa hallonsorter även gula. Det finns även numera hallon som sätter bär på årsskotten sk. hösthallon som sätter bär på hösten tyvärr är de inte så enormt härdiga zon 1-3, min favorit bland hösthallona är Allgold Risarp.

Här kan man läsa om lite olika hallonsorter:

http://hallonplantor.se/
carren
Nämen, hihi smile.gif Kul att läsa att det finns fler än jag som är totala hallonlandsnoviser! Det är nog kanske inte så mycket att göra i år, om det inte finns några små uppstickare som du kan spara förstås? Hallon är ju väldigt pigga på att skicka upp nya skott. Men du kanske har rensat _väldigt_ nitiskt. Att plantorna dör tror jag inte att det är någon fara för.

Jag har gallrat bland mina nya hallonskott nu i sommar, har läst att det ger mer kraft åt de skott man sparar men det har ändå kommit upp en hel skog nya skott. Ska precis ut och rensa upp efter skörden. Klippa ner de _gamla_ grenarna som burit frukt, gallra bland de nya, ta bort ogräs, gräva upp jorden efter att den blivit trampad stenhård under sommaren - och till sist - slänga på lite gödning. Och så hoppas på många nya bär nästa sommar.

Det kanske kan gå att köpa en ny tröstplanta så att du får några bär i alla fall nästa år? Kanska hösthallon, dem ska man klippa ner helt för de ger bär på årsskotten. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon