Norrland
21-08-2004, 11:07
Hej och tack för alla svar!
Det stämmer ju att syrrans tomater även blommade tidigare än mina. Betyder det att jag gödslat för mycket då om mina blommar senare???
Eftersom sommaren är rätt kort här uppe i norr känner man lite stress att alla tomater inte ska hinna bli röda. Då har man ju lixom jobbat förgäves hela sommaren med allt odlande.
Då skall jag alltså nästa gång kolla efter tomatsorter med kortare utvecklingstid! Tack för tipset.
Själva tomatplantorna har varit jättefina och välväxta och täta. Har toppat dom och klippt bort lite bladverk för att få in ljus till alla tomater. Plus att jag nu även tagit bort alla blommor, för dom hinner det ju ändå inte bli några tomater av.
Sen har mina gurkplantor inte mått särskilt bra iår.
Jag får nån slags spinn liknande väv i bladverket som jag inte får bukt med. Och då tappar bladen färg och hela plantan blir hänging.
Nåt tips angående detta?
Åsa, mälardalen zon 2
21-08-2004, 15:56
Tyvärr låter det som spinnkvalster på gurkan. Spinnkvalster övervintrar via befruktade dvalhonor som tål väldigt låga temperaturer, tror de utan problem även kan övervintra i kallväxthus i norra sverige, så det är stor risk att de kommer tillbaka nästa år. Spinn går ofta på växter som inte trivs så bra + de trivs i varm, torr stillastående luft.
Norrland
25-08-2004, 08:52
Tack Åsa för svaret!
Det förklarar varför jag drabbats både förra sommaren och denna av detta spinn. Ingen som vet nåt bot för detta?
Jag har det bara på ena sidan i växthuset där gurkorna står. På andra sidan har jag tomaterna och där har jag aldrig sett nåt spinn.
Lever spinnkvalstret i jorden? Blir det nån skillnad om jag sätter gurkorna i hinkar istället då månntro?
Tänker då inför nästa odlarsäsong!
Åsa, mälardalen zon 2
27-08-2004, 19:37
Spinnkvalstren lever inte i jorden så det spelar ingen roll om du odlar i kruka eller i marken. Noggrann rengöring både höst och vår av alla skrymslen som finns i växthuset kan ta död på en hel del av dvalhonorna.
Spinn brukar föredra gurka framför tomat.
Att höja luftfuktigheten kan hjälpa mot spinn tyvärr brukar tomat lätt få svampangrepp ifall det blir hög luftfuktighet. Det finns inte så enormt mycket man kan göra mot spinn (som hör till spindeldjuren ej insekterna). Det finns bara ett medel som fungerar mot spinn (Provado plus) tyvärr är det ej godkänt att använda på ätliga grödor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.