Jag får alltid en vit beläggning på mina sockerärtor och spritärtor. Bladen blir först vita och sen bruna. Ärtorna blir vita och skrumpnar sen ihop. Kan det vara bladmögel? Och hur ska jag göra för att inte råka ut för det nästa år?
Åsa, mälardalen zon 2
21-08-2004, 15:08
MJÖLDAGG.
Mjöldagg är väldigt vanligt under senare delen av sommaren på ärtor. Olika sorter är olika känsliga så har man en sort som alltid blir vit så ska man nog testa lite andra sorter. Mjöldagg trivs hos växter som har gott om kväve tyvärr fixar ärtor sitt egna kväve genom kvävefixerande bakterier på rötterna så man kan inte dra ner på kvävet, det man kan göra är att se till så jorden aldrig torkar ut + spruta regelbundet under säsongen med ex. åkerfräken eller SM3 eller något liknande preparat som förebygger svampproblem
myskmadra
15-09-2004, 08:57
Jag undrar, hjälper åkerfräken när angreppet redan fått fäste? Eller fungerar det mer förebyggande?
Åsa, mälardalen zon 2
15-09-2004, 09:30
åkerfräken fungerar bäst som förebyggande medel. När det väl är stora angrepp är det inte mycket som hjälper.
myskmadra
09-07-2006, 21:22
Jag hittade denna "gamla" tråd om vitaktiga ärter.
Bladen på mina sockerärter blir vita och ser ut att skrumpna. Ärtskidorna får små prickar och verkar sluta att växa..........
Kan det vara mjöldagg? Trots idog vattning, och inte är det väl sensommar ännu?
Jag funderar nu på att riva bort allt. Trist.
Är det olämpligt att odla ärter där jag brukar - kan mjöldaggen överleva tills
nästa säsong?
Eller spruta med lämpligt medel förebyggande? SM3 har jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.