Åsa, mälardalen zon 2
21-08-2004, 16:03
Undrar varför inte Worchesterbär (=rött krusvinbär)hittas mer i handeln de har ju jättegoda bär och min nyplanterade buske har en massa bär så avkastningen verkar det inte vara något fel på. + Den ska ju vara härdig i större delen av sverige.
DET ser spännande ut, var hittar man sådana? Är de allmänt förekommande på plantskolor och handelsträdgårdar? Vad smakar de? Hur stora är bären?
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
21-08-2004, 20:39
Jag hittade min planta på jobbet som är ett naturbruksgymnasium, Rångedala ska ha haft plantor ett tag men annars tror jag den är svårt att få tag på. På nätet får man knappt några träffar. Om det är någon som tittat på River Cottage på Discovery nu i sommar så nämner Hugh Fearnley-Wittingstall Worchesterbär i sin bok River Cottage Cookbook (som jag fick i födelsedagspresent) vilket borde indikera att växten finns i england. Enligt etiketten på min planta ska den gå att odla till zon 5. Bären är mindre än krusbär men större än vinbär och de smakar krusbär med en liten aning av svarta vinbär.
Om inte handeln är intesserade så får nog jag föröka upp växten när den blir lite äldre, för jag gillar den.
Tack! Jag bor alldeles intill Rångedala så jag åka dit och höra mig för, de kanske kan tala om varifrån de fick sina om de inte har dem nu. Annars får du gärna tänka på mig när du förökar din .....
Mvh
Fenja
Rångedala för dem inte längre, då härdigheten är tvivelaktig här. Men de trodde att man skulle kunna hitta dem på handelsträdårdarna utåt kusten, så jag får väl ta mig en tur! Jag måste ju i alla fall testa att få den att övervintra här!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.