Magdis
Nån som vet hur man kan göra eget te av bladen från svartvinbärsbusken? Jag har gjort det nån gång när jag var barn men jag har glömt bort hur man gjorde. Har sökt på nätet men inte hittat nåt.
Fenja
Torka bladen... typ!
Mvh
Fenja
Magdis
Jo, men jag har för mig att jag gjorde det i ugnen en gång. Eller jag kanske bara får vänta tills de har torkat av sig själva.
pejori
det går att torka dom i ugnen. rolleyes.gif rolleyes.gif
lägg bara bladen i en långpanna, och ställ in den i svag värme. rolleyes.gif rolleyes.gif hur lång tid det tar beror på mängden blad, men det tar några timmar.rör runt lite gran ibland wub.gif wub.gif
Fenja
Runt 70 grader brukar vara lagom och som Pejori säger rör runt, ofta! Ska du torka mycket är det bättre att ta tunna lager i flera omgångar. Packa genast i rena, tätslutande glasburkar och förvara mörkt.

Mvh
Fenja
Saiai
Jag tar för det mesta färska blad och häller på hett vatten och låter dra en stund. Torka kan man väl göra på lite olika sätt, om man vill ha till vintern. Tunna lager torkar fortast och ska stå mörkt och varmt.
netaave
Du kan göra på färska blad, man kan även frysa fina färska blad, sen lägger man några i en kopp och tinar gm att hälla över kokande vatten och låta det dra en kvart. Sen får man värma på tet gm lite mer varmt vatten eller värma koppen i micron.
Ewa L
Jag har också letat recept efter detta. En liten fråga: Kan man ta bladen när som helst på säsongen, eller måste det vara de späda på våren?
JonasQ
brukar ta blad hela säsongen, låter stå i hett vatten ca 10 minuter och kör därefter en stund med stavmixern, silar och dricker. Funkar bra med alla ätliga blad, björk, hallon, groblad...
Fenja
Blad till te bör plockas före midsommar, då de verksamma ämnena är som bäst. Men ska man bara dricka för smakens skull så kan det nog kvitta.
Mvh
Fenja
Annika Rahm
CITAT (Fenja @ 01-09-2004, 18:02)
Blad till te bör plockas före midsommar, då de verksamma ämnena är som bäst. Men ska man bara dricka för smakens skull så kan det nog kvitta.
Mvh
Fenja

Tjingeling angående vinbärste!

Här är mitt recept. Det är bra om man har lite svartvinbär i frysen. Då kan man ta någon/ några matskedar beroende hur starkt man vill ha teet. Koka
bären i 2 - 3 dl vatten sen låter man det stå lite. Sila och söta om man vill.

MVH
Annika Rahm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon