Full version: Spikklubba
Inga från Närke
Har fått ett skott från grannen av spikklubba.
Det finns en frökapsel på den.
Hur skall jag göra. Har aldrig haft någon?
Ska jag plantera det gamla skottet i trädgården eller avvakta att frökapseln mognar?
Skottet har övervintrat och växt upp utomhus på friland efter tidigare spikklubba i kruka, grannen håller på att utrota alla skott i sina rabatter vill inte ha dem eftersom de är giftiga.
Men jag vill gärna försöka.
Giftet vad kan det bli av det. Eksem eller? Grannen använder handskar räcker det? /Inga
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast brukar spikklubban vara ettårig, en del sorter kan dock övervintras ett par år (ljust och frostfritt på vintern). Spikklubban brukar dock vara lättsådd. Får man växtsaft i ögona kan pupillen bli tillfälligt förstorad och har man känslig hud kan det nog tänkas att man kan få utslag men själv har jag handskats med plantorna utan handskar och har inte fått de minsta utslag. Det är inte speciellt vanligt med förgiftning från spikklubba, de som brukar bli förgiftade är tonåringar som testar droga sig med växten och i en del länder dör tonåringar efter att ex. ha gjort te av bladen, det ska dock inte vara något trevligt rus man får av spikklubba så överlever man så gör man inte om den dumheten.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/dat...ur/datustr.html

Är frökapseln nästan mogen så skulle jag satsa på frökapseln fast man kan ju testa rota skottet i vatten samtidigt som man försöker få frökapseln att mogna.
Inga från Närke
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-08-2004, 18:21)
Är frökapseln nästan mogen så skulle jag satsa på frökapseln fast man kan ju testa rota skottet i vatten samtidigt som man försöker få frökapseln att mogna.

Tack för svaret Åsa. Några följdfrågor.

Som jag skrev så växte skottet på friland så den har en rätt stor rotklump.
Ska jag plantera den på friland eller i kruka?
Kapseln är grön. Ser man på den när den är mogen, ska den byta färg eller öppnar den sig hastigt så man inte hinner ta vara på fröerna?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du tänker testa övervintring av själva plantan bör man nog plantera i kruka men annars så går det även bra på friland kanske med en fiberduk över i några dagar så plantan hinner rota sig lite innan den utsätts för blåst och sol. Frökapseln blir brunaktig när den mognar och man brukar se när den börjar spricka upp då är fröna helt mogna.

http://www.jwallphoto.com/JimsonPod.JPG
Inga från Närke
Tack Åsa för svaren. /Inga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon