Full version: Äpplen och gas
Christoffer
Hej!

Jag älskar sharonfrukter och avocado, men dessvärre så är de väldigt hårda när man köper dem. Jag brukar därför lägga de i en påse tillsammans med lite äpplen så att de blir ätbara lite fortare. Nu undrar jag lite grann...
Är det bara äpplen som avger etylengas, och varför gör de det? Kan äpplen påskynda andra äpplens mognad? Finns det etylengas att köpa för hemmabruk?
Åsa, mälardalen zon 2
All växtlighet avger etylengas fast i olika mängder när de mognar, i stor mängd påskyndar gasen mognaden hos annan växtlighet i närheten. Äpplen är dock ganska bra på att producera stora mängder av denna gas så de har även använts förr i kommersiell odling när man exempelvis ville ha blomning på blomsterananas.

Tror inte man kan köpa etylengas som hobbyodlare.

Äpplena verkar klara etylengas hyfsat bra så det brukar gå att förvara äpplen tillsammans.

Dessa saker producerar en hel del etylen: Barrväxter, Frukter och Grönsaker(vissa avger dock mer etylen än andra), förbränningsmotorer, rökare.

Vissa växter är känsligare mot etylen än vad andra växter är. Exempelvis nejlikor och orkidéer kan blomma över ganska snabbt om de utsätts för etylengas.
Christoffer
Tack ska du ha, du verkar kunna mycket, det är bra!
Cilla
Aprikoser, meloner, plommon, persikor, nektariner, papaya, passionsfrukt, päron, äpple och tomater avsöndrar mycket etylengas.

Jag brukar lägga äpplen i samma skål som omogna grönsaker och frukter. Gasen påverkar också avocado så att den mognar snabbare.

Grönsaker som inte mograr bra av etylengas är gurka och squasch, som blir gula, bruna och sega i konsistensen. Dill och morötter får bitter smak. Sallad och purjolök blir gul och vissen. Bananer, nektariner, persikor och päron är också känsliga för etylengas och mognar mycket snabbt tilsammans med starka etylengasavsöndrare.
Betty
CITAT (Cilla @ 14-02-2003, 22:41)
Jag brukar lägga äpplen i samma skål som omogna grönsaker och frukter. Gasen påverkar också avocado så att den mognar snabbare.

Om jag har fattat det här rätt så borde man alltså lägga ett äpple tillsammans med de tomater man tar in på hösten för att mogna klart, när det har blivit för kallt ute, eller...?
En del av de tomater jag tar in för "eftermogning" brukar skrumpna, då skulle man kanske slippa det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon