Full version: Så Gullregn
Katarina H
Hej!

Jag funderar på att så Gullregn för visst är det väl så att den är lätt att så och den växer fort? Men att den är giftig? Och vad är det som är giftigt i så fall?

Tips och synpunkter?!
wolkenkrabber
mjo gullregna växer fort och är tåligt, men ta inget vit exemplar, köp en i ett gardenceter, flr att dom vila fröar avsig, det fins sorter som inte får fertila frön, ,och jag helva växten är giftig men det är mest konsentrerat i fröna
Hannele
rolleyes.gif Jag har hittat fröplantor på trottoaren - vilka jag räddade.
yla
jag sådde frön jag tog från en jätte till gullregn som växte vid ett torp
jag fick rådet at fröna skulle in i kylskåpet i 4 veckor ,så jag stoppade in krukorna i kylen o där stog dom i 4 veckor
nu har jag flera plantor som växer snällt
två decimeter på ett par månader ,
hoppas så att dom ska skynda på o bli riktigt stora till nästa år
dom e sååå fina
Cilla
Ja gullregn växer snabbt där de trivs. Mycket vackra är de dessutom, även när de inte blommar! Lite exotiskt formade bladverk.

Allt på gullregnet är giftigt om man äter det. Ska man såga ned ett gullregnsträd eller -buske är också sågspånen giftiga vid förtäring.

Jag beskar gullregn en gång och fortsatte vanan trogen att ha sågbladet i munnen vid klättring. Blev illamående med lite yrsel men det gick över.
Gullregnsved är bland det vackraste träslaget vi har i Norden och det används ofta till smyckestillverkning. När man står vid sågen och behandlar det torra virket ska man ha mask, för så stora mängder slipdamm i lungorna ger också yrsel och illamående.
Wivica
wacko.gif Gullregn är lätta att fröså,tro mig! Dom kommer överallt där jag inte vill ha dom i trädgården. men när jag skulle göra en allé a´la Monet så gick det inte alls. Gullregnet vill växa på egna utvalda platser har jag förstått. Ärtskidorna med ärtor sägs vara giftiga, men i ungdomligt oförstånd åt min syster ett par sådana baljor, och hon är idag 64 år utan bestående men. Själv har jag 2 barn och nio barnbarn som aldrig kommit på idén att äta vare sig Gullregn eller annat som de inte vet vad det är.

Lycka till med Gullregnet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon