duckling
Mina tomater (som jag har ute mot en vägg) har haft väldigt lång startsträcka. Nu finns det stora gröna tomater på, och även en del små. Jag är rädd att de inte hinner klart innan kylan och frosten tar dem!
Hur ska jag göra?
Ta in dem inomhus? Låta dem stå kvar och hoppas på det bästa? Sätta plastpåsar runt frukterna så de håller värmen?

Vad?

Hjälp!
Inga från Närke
Se till att de står där du har mest sol och låt dem stå ute så länge det går. Märker du att frost närmar sig kan du ta in dem om du har dem i kruka.

Tomater om de börjat mogna kan man ta loss och lägga i ett soligt fönster så eftermognar de. Så brukar jag göra i alla fall.
Du kan även hänga hela plantan upp och ner ljust läge.
Får du sedan mycket gröna tomater kvar kan du koka sylt på dem det är jättegott. /Inga
Nina H
Det viktigaste är att ta in så mycket som möjligt av plantan om du inte har dem i kruka. (Jag odlar bara i kruka numera)
Jag har lärt mig att mogna tomater i mörker, av ljus blir de bara mjuka, inte mogna.
duckling
CITAT (Inga från Närke @ 22-08-2004, 12:45)
Tomater om de börjat mogna kan man ta loss och lägga i ett soligt fönster så eftermognar de. Så brukar jag göra i alla fall.
Du kan även hänga hela plantan upp och ner ljust läge.

Hur ser man att de börjat mogna?

Och - hänga plantan upp och ner??? Hur då? Utan jord? jag fattar inte...
Nina H
Du skär av plantan längs jorden, binder ett snöre om stjälken långt ner, och hänger plantan upp och ner, som när man torkar blommor. Då kan tomaterna få näring från plantan medan de mognar.
Det går bra att hänga dem på köksväggen. Du ser att de är mogna när de fått den riktigt mörkröda färgen, om det är röda tomater vill säga. Själv håller jag på att lära mig hur mina gula cocktail-päron-tomater skall se ut när de är plockmogna.
duckling
CITAT (Nina H @ 23-08-2004, 23:20)
Du skär av plantan längs jorden, binder ett snöre om stjälken långt ner, och hänger plantan upp och ner, som när man torkar blommor. Då kan tomaterna få näring från plantan medan de mognar.
Det går bra att hänga dem på köksväggen. Du ser att de är mogna när de fått den riktigt mörkröda färgen, om det är röda tomater vill säga. Själv håller jag på att lära mig hur mina gula cocktail-päron-tomater skall se ut när de är plockmogna.

aha.....tack!

Men jag bör inte göra detta nu, för tomaterna är alldeles gröna ännu, men ganska stora. Eller...? Ska jag hänga dem upponer nu?
Cilla
Jag brukar ha tomaterna ute till dess att den hårda frosten kommer. Det blir ett ivrigt lyssnande på väderleksrapporten under hösten. Tomaterna, frukterna alltså, brukar tåla en lätt frost men en gång missade jag och nattens -7 grader gjorde alla tomater till ett mos.

Plantorna kan vara helt avlövade eller med frostskadade blad, men frukterna klarar sig och mognar bäst på plats och bäst ute tycker jag.

När frosten ska komma lägger jag en del på tidning inne och syltar in resten. Gröna syltade tomater är gott till julbordet.
ylle
CITAT (Nina H @ 22-08-2004, 20:07)
Jag har lärt mig att mogna tomater i mörker, av ljus blir de bara mjuka, inte mogna.

Jag fick också tipset att mogna dem i mörker. Sedan dess lägger jag hela kvistar luftigt i skafferiet. Det går utmärkt!
Copycat
..
Maria R
Hej!
ofta brukar det rekommenderas att man lägger omogna tomater i en plastpåse tillsammans med ett äpple, och försluta så att det blir tätt. Äpplena avger någon gas som påskyndar mognadsprocessen hos tomaterna.

hälsningar Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon