Full version: Identifiering tack :)
catlin
Om ni går till mitt album ser ni bilder på en gul blomma, kan ha varit nåt jag plockat med mej nånstans ifrån rolleyes.gif Vet ni vad?

Sen kommer nåt som jag iaf alltid trott varit psysalis jag sått... men är blommorna blåa på dom??

Näst sist några bilder på en ros jag fått av grannen, doftfri. Ni är ju så roskunniga här wub.gif

O så till slut en bild på en klematis, oxå skänkt av grannen. är detta en jackmani tro? Skulle den beskäras?

Tackar på förhand smile.gif
cala98
Den blå är väl Ballongblomma....inte äta upp den....giftig... laugh.gif
catlin
Hmm. Hitta den inte i min bok.. är den ettårig?
Åsa, mälardalen zon 2
Den blå är en ballongbloma och här kan man läsa om den:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/nic...an/nicaphy.html

Den gula tycker jag ser ut som någon Ligularia, kanske Ligularia dentata (klippstånds):
http://www.arborea.se/ligularia.htm
Emser
Kan den sista vara en Alpklematis?
Ann-Christine
Jag tycker också den gula ser ut som Ligularia dentata, klippstånds
Betty
Jag gissar att klematisen är en viticella 'Södertälje' (italiensk klematis). Den blir 2-3 meter hög och blommorna 4-5 cm i diameter.
De här beskärningsreglerna tillämpar jag:

"Det avgörande när man skall beskära klematis är att veta om det är en sort som blommar på årsskotten eller gammal ved. De som blommar på årsskotten kan man beskära kraftigt om våren, eftersom man inte riskerar att klippa bort ved som det kommer blomknoppar på. Däremot skall man vara försiktigare med beskärningen av sorter som blommar på gammal ved. Dessa sorter behöver inte beskäras alls, om det inte är för att de tar för mycket plats eller blir glesa nertill. Beskärningstiden för storblommiga klematis är på våren när risken för frost är över, medan man kan vänta med att beskära och gallra ur småblommiga klematis till sommaren."
catlin
Tack för era svar smile.gif

Klippstånds säger ni.. växer sådana vilda på stenstränder tro? För jag har för mej jag "plockade" med mej nåt från en stenig strand o satte just där... har iaf inte köpt något liknade.

Ingen som har någon idé om rosen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon