Katarina H
Hej!

Eländes, elände!!!! Jag har fått myrinvasion i mina krukor som jag skulle plantera om och övervintra. Vad ska jag göra?? Massor med svarta små myror och massor med vita ägg!!! mad.gif

Panik! Jag har slängt två av plantorna i vatten för att försöka dränka eländet. Tre av dem står i ny kruka. Kan man dränka dem i myrr utan att mina små plantor dör?

Hjälp mig!!

Tack på förhand!
renate
Vad är det för växter du fått myror i?skall du plantera om ändå så tar ut plantan ur krukan och sätt i vatten,sedan ta en ren kruka och plantera.Ser till att inga myror finns kvar.Jag har havt samma problem en gång,det är ingen fara.jorden med myrorna kan du slänga på gräsmattan,häll över vatten så försvinna myrona 'äggen'dör.
Renate
kristerh
Ställ krukorna i vatten (en hink eller så) så att hela jordklumpen dränks, låt stå så några timmar, då drunknar hela sammhället sleep.gif
krister
GammelMorPilRot
Jag har det likadant som du hoppas att vi få ordning på myrorna med hjälp av vatten . Jag har även hela gräsmattan full med samhälle precis överallt undrar vad man kan göra åt det? wacko.gif wacko.gif
Bibbi
Nina H
Denna sommar verkar vara en riktig myrsommar, hela tomten är underminerad av myrsamhällen.
Myror i krukorna brukar jag få jämt men i år var jag listig. Istället för blomfat jagade jag runt på loppisar och dyl. och köpte gamla kakformar i aluminium och ser till att de alltid är vattenfyllda. Har inte klarat mig helt, men nästan.
kristerh
CITAT (GammelMorPilRot @ 23-08-2004, 22:14)
Jag har även hela gräsmattan full med samhälle precis överallt undrar vad man kan göra åt det? wacko.gif wacko.gif
Bibbi

Köp myrdosor och placera lite varstans i gräsmattan wink.gif arbetarna tar med sig av giftet som de sedan matar drottningen och alla larver,
väldigt effektivt.
krister
Lady Hamilton
Min erfarenhet av myror är att i växthuset har jag alltid planterat Tagetes mellan plantorna o fått bort myrorna. På de ställen det vuxit sådant som skall ätas går det även utmärkt med mald KANEL, det avskyr myrorna. Ute där det varit mycket myror och bara vuxit blommor m.m har jag använt myrr. Lycka till!
Hälsningar Hammis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon