Jag gr av med massor av barkmull i mina rabatter. Antingen r det tung lerjord eller "betongsand". Bda mste allts luckras upp ordentligt. Funderar om det skulle fungera att kra allt sly etc. som vi tar ner och kra det i en maskin. Blir det tillrckligt sm bitar? Blir det bttre om man kr det flera gnger? r det nn typ som r bttre, eller smre?

torvan
Annika i Korsholm, Finland
23-08-2004, 06:30
Vi kpte en krossande flismaskin (dyrare, tystare modell) i vras. Rnn, al och tall gr alldeles utmrkt att kra frskt. Andra trdslag skulle nog m bra av att f torka en del. Bjrk verkar vara svrast att f sndertuggade. Det kommer ut lnga "maskar" som r krossade och ituggade men nd sitter ihop. Det r kanske inte s kul i en rabatt. Sjlv stter jag det i trdgrdskomposten och blandar med grsklipp s dr tror jag det r alldeles utmrkt. Har ocks satt en del p stigar och dr r det nog bttre om det r i mindre bitar. Om de blir rikigt tuggade s r de ca 2-3 cm lnga och dessutom krossade. Tunna grenar kommer ut nstan hela och mycket frskt lv kan gra att det ltt stockar s d r det bra att maskinen har back. ven frska grova grenar gr att backen behvs. r nog rtt njd med maskinen, men har inte kollat om komposten faktiskt mr bra av det men tror att grsklippet mr bra av att blandas ut med ngot grovt.
En maskin som klipper (billigare, mera hgljudd model) av grenarna kanske fungerar helt annorlunda, men den har jag ingen erfarenhet av s det fr ngon annan bertta om.
Innan jag kpte en flistugg lnade jag grannens vars modell r med knivar.
Maskinen har mycket hgt ljud och nr det var mycket lv fastnade detta.
Det var ganska besvrligt att d rensa maskinen. Grenar flisades mycket bra. Men jag kpte en flistugg modell vals. Detta efter Rd o Rns tester.
Den r tyst, den r ltt, att vid behov, rensa. Man kr baklnges.
Fr att f bttre kompost- eller tckmaterial gr jag tv krningar.
Men till slut, en flistugg med knivar ger en mer fintuggad slutprodukt.
Annika i Korsholm, Finland
24-08-2004, 08:41
Tv krningar. Kr du d allt genom maskinen en gng till eller bara de bitar som kommer ut vl lnga? Fr vl prova mig fram och se hur det gr.