Full version: fiskar
Lena
Hej

Hr guldfiskar i dammen första året och har några frågor till er som har haft fiskar ett tag.När ska man ta in fiskarna för vintern och när ska man börja ge dem fiskmat, dvs när blir det för lite med insekterna och algerna i dammen?

MVH Lena zon 4
MRLINDELL
Ofta beror det på vilken vattentemperatur fiskarna tycker om och tål. Många fiskar blir sjuka och får gälproblem vid för låga temperaturer.
Har du dem i ett akvarium inne bör de matas dagligen, det finns specifik fiskmat i akvarieaffärer eller på t ex Bauhaus (dammanläggningar).
Lena
Jag har dem ute i dammen fortfarande och undrar hur länge de kan leva på det som finns därute och hur länge de kan vara ute innan de tas in i alvariet för vintern?

Lena
Isaxsson
CITAT (Lena @ 22-08-2004, 21:04)
Hej

Hr guldfiskar i dammen första året och har några frågor till er som har haft fiskar ett tag.När ska man ta in fiskarna för vintern och när ska man börja ge dem fiskmat, dvs när blir det för lite med insekterna och algerna i dammen?

MVH Lena zon 4

Jag tar in mina fiskar när tempen är 8-10 grader i dammen, men redan vid 12 grader så slutar jag att mata dem. Jag har fiskar i garaget och där försöker jag hålla temparaturen rätt låg, ca 10 grader fram till December då ökar jag till ca 15 grader men bara ett par grader pr/dag och då börjar jag även att mata dem. Kanske jag skulle ha lite lägre temparatur i garaget för att inte parasiter ska trivas i vattnet då fiskarnas imunförsvar avtar vid ca 10-12 grader och blir då känsligare för sjukdommar,så för att förhindra detta så bör du salta vattnet ca 0,3% och göra regelbundna vattenbyten och ha koll på vattenkvaliten, hehe mycket att tänka på när man ska ha fiskar ute i dammen läs gärna detta om vattenkvalite http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm

Ola i Piteå...
Sollan
Har haft guldfisk i min damm under 5 år nu. De första 2 tog jag in dem i akvariet men sedan 3 år får de stanna kvar i dammen över vintern. Jag kände det som djurplågeri att ta in dem i ett trångt akvarium efter det att de hade haft så stor utrymme...

Min damm är inte särskilt djup så jag måste se till att den inte bottenfryser. Det gör jag genom att ha en pump som håller vattnet i rörelse. Pumpen får inte vara för kraftig eftersom fiskarna då får jobbigt att hålla sig i stillhet (de går i dvala över vintern). Syresättning av vattnet sker på samma sätt som i ett akvarium med en "sten". För att lufta dammen från giftiga sumpgaser lägger jag en frigolitskiva med ett böjt plaströr som skorsten som får flyta på vattenytan. Böjen är till för att förhindra att snön täpper till skorstenen. En doppvärmare som slår till vid vargavintersdagar fullbordar det hela.

Fiskarna slutar jag mata när vattentemperaturen går ner under +10 grader.
Mina guldfiskar, vanliga och mönstrade arter, mår bra och har överlevt utan förluster. De växer och frodas och blir fler och fler för varje år.
Lycka till!
/sollan
kermita
Hej!
Mina fiskar är också ute hela vintern. Jag har gjort som Sollan, frigolitskiva med rör i, och syrepump med sockerbit. Mina fiskar har överlevt 3 vintrar och då har temperaruren gått ner till -20 grader ibland. Jag har en djuphåla på 80 cm. Men dammen är inte stor. Ca 2500 liter.
MariaS
Lite sent ute, men jag har aldrig tagit in mina fiskar på vintern. Guldfiskar är väldigt härdiga och tål ner till +2 grader om inte dammen bottenfryser. Tipps om hur du inte får den att bottenfrysa har du redan fått. Men det viktigaste av allt!!!!
SE TILL ATT SUMPGASERNA KOMMER UT!
Det är detta som frigolitskivan med ett rör är till för framför allt. Cirkulationen är av mindre betydelse, då fiskarna "gräver ner sig" i bottenslammet för att ligga i dvala. Har man då för mycket cirkulation i dammen, är det risk att fiskarna förbrukar sin energi på att stå stilla i vattnet.
Så som alltid, lagom är bäst.

MariaS
CallEva på Öland
Hej där!
Håller helt med "Sollan", i alla fall om man bor i zon 1

Calle på Ön där basilikan nu vill inomhus
Sollan
Det går bra i Stockholmstrakten åsså... Tror det funkar långt uppåt så länge inte dammen bottenfryser.
/sollan
MrNorth
Hur stor risk är det egentligen att en damm med 1 meters djuphåla bottenfryser här i blekinge? Har funderat på det där med fisk...

men jag har inga resurser till en doppvärmare eller nåt sånt...
MVH
Henrik
Lena
Hej

tack för alla svar, mycket att fundera på,men nu är det så att jag bor i Sundsvall och undrar förståss hur djupt isen lägger sig i dammen, den har en djuphåla på 1,20, har ingen aning om det räcker till så långt norrut för att övervintra fiskarna i dammen, finns det någon dammägare med fiskar häruppe på forumet, det börjar brådska för att fatta beslut, fiskar inne eller ute?
Lena zon 4
Babs
Hej
Det är 3:dje året som vi har haft våra guldfiskar ute året om, jag har köpt en frigolithätta med ett genomskinligt lock och när det har frusit lite kan man pumpa ut lite vatten så det blir en luftficka mellan vattnet och isen, och så har vi en liten syrepump har vi som går alltid.

Vi matar inte våra fiskar alls och när det blir ner till 10 grader slutar dom att äta, då går dom dvala och då ska man inte ha någon pump på för det tar för mycket energi från fiskarna för att de ska stå still

Babs

Zon 2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon