|
andreas i uppsala
22-08-2004, 20:08
Här är det ungefär som hos dig ..fast idag har det nog inte varit varmare än ca 15-16 grader som mest Lider med min dotter som jobbat hela sommaren och när hon äntligen skulle vara ledig innan skolan började igen så fick hon feber och en halsinfektion och fick inte vistas i solen....och då var det jättefint väder....nu är hon frisk...och skolan har börjat.... och vädret är skit....vilken sommar hon fick
CITAT (andreas i uppsala @ 22-08-2004, 21:08) ....kräver en indiansommar som kompensation för psykisk sveda och verk.... Hmm... jag funderade på det där häromdagen: när brukar den s.k. indian- resp brittsommaren infalla egentligen?
andreas i uppsala
22-08-2004, 21:55
vad jag kommer ihåg ska det vara i oktober
Vad är brittsommar? Det är en ovanligt varm period, helst över 20 grader, som kommer efter en period med kyligt väder framåt hösten. Uttrycket brittsommar hänger samman med heliga Birgitta, som har namnsdag den 7 oktober. Ofta inträffar en riktig brittsommar i den vevan. Uttrycket indiansommar, som är samma sak som brittsommar, kommer av att de nordamerikanska indianerna brukade gå på buffeljakt om det var en varm och solig höst. Mvh Fenja
Jag hann inte .. Fenja kom först!  Du har så rätt så rätt..
Mvh Fenja
Här i Piteå har vi haft några varma och soliga dagar nu i slutet av veckan men i början av veckan kändes det som att hösten hade kommit över en natt. En natt var det bara just strax över 0-gradigt. Hur går det för mina nya Jaques Cartier-rosor som har tre knoppar som tänker sätta igång och blomma nu tro?
*Felix matte*
22-08-2004, 22:50
+17,6 igår  9,9 idag och ihållande regn... inte en endaste minut uppehåll Felix gillar inte att gå ut när det regnar... han låg och sov under täcket tills husse väckte han kl.12.30 och tvingade ut han i blötan för en första morgonrastning Just nu +6,3 och REGN.
Vädret i dag:Blå himmel,strålande sol,20,9° på solsidan(nord-ost) vindstill kl.6:30 bara 5,9° ,igår blåste det nästan storm,solen sken visst men det var kyligt i blåsten.Det här är en föraning av höst,det är bara så trots att det är bara den 23 augusti. Hälsar Renate från ett soligt Hyltebruk
I natt var nog inte frosten långt borta tror jag. Riktigt kyligt i Väsby i morse, höst i luften fast soligt och vackert.
*Felix matte*
23-08-2004, 12:18
Luleå +8,6°, blåsigt och regntunga moln, men tillfälligt uppehåll. I natt var det bara +4.2°... Kommer tomaterna att hinna mogna...?
MEN ....vad är detta? Är det bara jag som haft frost inatt??? Jag bor ju på VÄSTKUSTEN för 17 gubbar Som tur var så var det bara på UTSIDAN grinden det var frost...i själva trädgården hade det iallafall klarat sig...både pumpor och squashar..men nu kommer fiberdukarna fram igen...det är ett som är säkert.... Hälsn ..som jag inbillar mig
Lars-Olof Arvids
23-08-2004, 14:47
Jag instämmer med föregående - här på Västkusten vill vi inte ha frost än! Olle
annaridell
23-08-2004, 16:24
O det va kylig höstluft när jag cyklade till jobbet. Nästan så jag gråter. Två ynkliga veckor med soligt sommarväder. Snyft...
Hoppas också på en fin höst. Frostvarning inatt, ända ner i götaland!!!
andreas i uppsala
23-08-2004, 16:35
jag tror nog ingen vill ha frost än. 7.5 som kallast inatt enligt UU. Som tur är så ska det bli varmare igen. Den emska nordan vinden kommer sluta blåsa på oss snart. Den borde ta och dö för gott
VÄDER: Piteå Måndag, 23 Augusti Mulet och regnskurar. 10°C (Min: 9°C) 10 m/s Självklart är hösten här, men det kan ändå komma riktigt fina dagar. Det bästa med hösten är den klara höga luften.
andreas i uppsala
23-08-2004, 17:41
Vad säger du!!!  Hösten är knappast här. Det är höst i oktober inte i augusti!
I nationalencyklopedin kan man läsa följande: Höst, övergångsårstiden mellan sommar och vinter i områden med tempererat klimat eller polarklimat. Internationell definition saknas, men i Sverige avses den del av året då dygnsmedeltemperaturen sjunker från +10 till 0 °C. Alternativt anses hösten omfatta månaderna september, oktober och november.
... och här är +10 grader, alltså på gränsen till höst ...
andreas i uppsala
23-08-2004, 18:59
hos er kanske, här ska sommaren få hålla på till slutet av september-början av oktober och inte augusti! som ska vara vår näst varmaste månad  Till helgen blir det fint igen med över 20!  tack gode gud för det
ÄR det bara jag som haft frost???  I hela långa riket??
andreas i uppsala
30-08-2004, 18:41
Jippi sommaren är tillbaka i Uppsala stad.  Idag hade vi 20.8 och det ska bli över 20grader varenda dag hela veckan ut  Kanske blir det så att det blir ne normal sensommar ändå
*Felix matte*
30-08-2004, 21:14
Nattens lägsta var 8,4 och 18,6 på em... rena rama sommarvärmen men det är säkert högst tillfälligt. Stormhattarna blommar för fullt och nu har alla tre potatisar gått i blom. Oldwolfie... Lysingen växer och verkar trivas. tumhållning fram till våren
andreas i uppsala
30-08-2004, 21:19
blommar potatisen igen dör uppe? Hur ofta blommar de i sverige egentligen?
*Felix matte*
30-08-2004, 21:23
CITAT (andreas i uppsala @ 30-08-2004, 22:19) blommar potatisen igen dör uppe? Hur ofta blommar de i sverige egentligen? En gång blommar den... jag har tre hinkar och bara en har haft blommor men i dag har också de två andra öppnat sina vackra
andreas i uppsala
30-08-2004, 22:34
hinkar?  Har du dme i hinkar  Får man fråga varför?
*Felix matte*
31-08-2004, 05:43
CITAT (andreas i uppsala @ 30-08-2004, 23:34) hinkar?  Har du dme i hinkar  Får man fråga varför? Hej Andreas! Jag odlar potatis i tre helt vanliga skurhinkar  .... om det sen blir några pottisar... det vet jag inte än.... men jag hoppas så klart att det blir åtminstone ett kok.
Smekajsa
31-08-2004, 05:47
Min svärfar odlar den första potatisen i hinkar, han med det blir alldeles utmäkt potatis och tidigt också....... fast de är färdiga lite tidigare förstås strax före midsommar eller något sånt
*Felix matte*
31-08-2004, 06:29
CITAT (Smekajsa @ 31-08-2004, 06:47) fast de är färdiga lite tidigare förstås :lol: :lol: :lol:
strax före midsommar eller något sånt  den här potatisen satte jag efter midsommar så här ser den ut idag... tog kortet alldeles nyss
andreas i uppsala
02-09-2004, 20:41
*Felix matte*
10-09-2004, 09:28
*22many*
10-09-2004, 09:40
Höst varannan dag och sommar varannan  . Igår morse fick jag ta fram vantar när jag skulle cykla till jobbet  . Det var +2!!! Idag åkte sandaler och capribyxor fram igen och vantarna tillbaka i lådan  . Termometern visade +13 kl 6.30.
*Felix matte*
14-09-2004, 06:29
En hel veckas tid har SMHI "tjatat" om att vi skulle få snö men än har inte en endaste flinga synts. Igår kväll varnades för halka idag på morgonen och vi skulle få 10 cm snö Just nu skiner solen... +1°, termometern har som lägs varit på 0,0 inatt. OM snön kommer idag så kryper jag ner i sängen och drar dubbla täcken över mig.... Vill inte ha vinter i september.  Dagens bild... togs för en stund sedan.
CITAT (Felix matte @ 14-09-2004, 07:29) En hel veckas tid har SMHI "tjatat" om att vi skulle få snö men än har inte en endaste flinga synts. Igår kväll varnades för halka idag på morgonen och vi skulle få 10 cm snö Just nu skiner solen... +1°, termometern har som lägs varit på 0,0 inatt. OM snön kommer idag så kryper jag ner i sängen och drar dubbla täcken över mig.... Vill inte ha vinter i september.  Oj då, snö känns lite väl tidigt! Här i Karlstadstrakten har vi haft ganska varmt och härligt soliga dagar med inslag av regn. I söndags visade min utetermometer på 20 grader i solen. Nätterna är kyligare men det har nog ännu inte varit frost. När jag åkte till jobbet i morse verkade solen vara på väg men nu när jag tittade ut är det svart ute och det har börjat åska. Vi har otroliga åskväder här omkring, mycket kraftigare än jag är van vid från Stockholmstrakten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|