carren
Det värsta när man som jag gillar trädgårdsböcker är att man får flera svar när man konsulterar dem. Tur då att man kan konsultera er för facit rolleyes.gif

Jag har just klippt ner hallonens fjolårsskott och gallrat bland de nya. (Så långt är böckerna ense!) Men igår läste jag i "Att äga och bevara en gammal trädgård" att man även ska klippa ner de nya skotten med 1/4 eller ungefär där skottet böjer sig i toppen.

Brukar ni göra det? Vad är vinsten med toppning? Någon som vet?
Annlo
Njae, jag har aldrig toppat mina årsskott och det brukar komma fint med hallon ändå! Jag har läst någonstans att man kan klippa av dem om man tycker att de är för långa... men då till lagom längd.
Vet inte vad vitsen skulla kunna vara med att klippa ned dem så mycket ?? kan de förgrena sig?? Ja, jag vet inte.. Kanske gäller det några gamla sorter??
blink.gif

Annlouice
Nina H
Om skotten blir väldigt långa lägger de sig ner, i alla fall om man som jag inte hunnit göra ett ordentligt land och bundit upp alla plantorna. Jag klipper alltid mina årsskott, de blir så himla långa annars, men allt detta gör jag mycket senare på hösten - eller tidig vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon