Annika i Korsholm, Finland
23-08-2004, 06:53
Hej!
Såg en gång i sommar ett trädgårdsprogram på finska där de visade hur lätt det var att ta reda på ph-värdet i jorden själv. Tyvärr minns jag inte allt och hittar inte till deras hemsida heller. (Finskan är väl inte vad den borde vara...)
I alla fall så skulle man ta en deciliter jord och blanda med vatten. Men var det 2 dl eller 1 liter? Så skulle man röra om och låta stå någon timme, men skulle man bara röra om så att det blandades och sedan låta jorden sjunka eller röra om flera gånger? Efter 2-3 timmar så tog man ett vanligt ph-papper och doppade i jordvattnet och så var det bara att jämföra resultatet med färgkoderna på förpackningen.
Någon som vet något mera om detta? Kanske ni har andra lätta metoder?
Gossen Ruda
24-08-2004, 21:06
En gång köpte jag en provningssats. Det var ett litet provrör där man hällde i lite torkad jord. Sen fyllde man på med indikatorvätskan, skakade, väntade lite och sen avläste. Att hälla på vatten som du skriver borde innebära en stor felkälla pga av vattnets pH-värde.
25-08-2004, 06:25
Ja, jag antar att det var 2 dl vatten som de använde och inte en liter. Så fuktig som jorden är nu så kanske man kunde prova med ännu mindre vatten.
Var hittar man en färdig provsats?
Trodde att vi hade ph-papper hemma men de var för värden mellan 2.5 och 4.5 så jag måste nog köpa nya från apoteket som går över en större skala. Nå, tror nog att min jord är lagom men kanske mera åt det surare hållet. Hur det är med mina svärföräldrars skulle vara roligt att veta för de brukar alltid kalka och blandar gärna ihop sur jord (lågt ph) med sur jord (för mycket vatten och lera). De har dessutom ett trädgårdsland där det inte har växt morötter på 3 år, medan nog blåklint och sallad går bra. Kompost och gödning använder de nog också, men kanske det skulle behövas sand för att inte jorden ska packas så hårt.
*Felix matte*
25-08-2004, 07:11
26-08-2004, 08:07
Tack!
(Där ser man att olika sökrobotar ger olika svar!)
Jag får prova med destillerat vatten och jämföra olika mätningar så blir det nog tillräckligt bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.