|
Ställ dit en stor flugtrumpet... Getingarna trillar ner i dem i mängder...
Hannele
23-08-2004, 10:56
CITAT (renate @ 23-08-2004, 10:37) Det sved bra,så jag duttade på med Perstorps Ättika 24% Man kan också gnida med groblad, hjälper både mot svullnad och smärta. Man ska gnida, så saften kommer ut. Jag har testat.
Vad bra, groblad har jag massor av i min s k gräsmatta... Det är många som får getingstick nu, getingarna verkar fler och virrigare i år än någonsin. Min bror blev stucken inne i munnen - skulle ta en tugga av en macka och så hade en geting satt sig på den...
netaave
23-08-2004, 12:04
Getingar eller jordgetingar - jag fick lära mig i fjol av vår granne som är biolog att det inte finns nån art som heter jordgetingar.
Jordgetingar är "vanliga" getingar som bygger bo i marken, att dom skulle vara större beror isf bara på att de hittar mera mat.
Getingbon utrotar man bäst gm att dammsuga bort dom sen spruta radar i röret medans dammsugarn fortf är på. Jordgetingbon eldar man snabbt, täpp ev ingångar om de är fler än en, häll i rödsprit och tänd på, efter en stund sprutar man in vatten under några minuter. (För att undvika jordbrand)
CITAT (Ingo @ 23-08-2004, 12:34) Vad bra, groblad har jag massor av i min s k gräsmatta... Det är många som får getingstick nu, getingarna verkar fler och virrigare i år än någonsin. Min bror blev stucken inne i munnen - skulle ta en tugga av en macka och så hade en geting satt sig på den... Det var värre det,hur gick det för din bror? hoppas bra.Groblad har jag provat mot mygg när jag är i skogen,det hjälper med,men Ättika är suveränt.Mina stick svider lite än,ingen svullnad bara lite röd,ingen fara alså. Renate
*Felix matte*
23-08-2004, 12:08
Usch vad otäckt med getingbett... tur att du inte var allergisk. Fakta om getingar.
netaave
23-08-2004, 12:18
CITAT (Felix matte @ 23-08-2004, 13:08) Usch vad otäckt med getingbett... tur att du inte var allergisk. Fakta om getingar. Tack för intressant läsning
Intressant läsning... "härmar getingar..." Vi har en Nepenthes albomarginata som härmar en svamp... Härmar en svamp..
CITAT (renate @ 23-08-2004, 13:04) Det var värre det,hur gick det för din bror? Det gick över fort, han är inte överkänslig. Men otäckt var det nog när det hände.
CITAT (netaave @ 23-08-2004, 13:04) Jordgetingar är "vanliga" getingar som bygger bo i marken, att dom skulle vara större beror isf bara på att de hittar mera mat. Så här bor getingarna hos oss. Gene Simmons i underlandet? 
wolkenkrabber
27-08-2004, 20:47
varten blivigt geting eller humlestungen på två tre år  tycker synd om dom att dom måste dö efter att dom stuckit dom vill ju bar a skydda sina nära och kära
Vilken bra bild!Jag hittade getingboet men vagar inte ta bilder så nära. FEG!
Tackar! Erkänner igen att det är sonen som varit framme med kameran.  Och han är verkligen framme med kameran! Smyger dit men springer därifrån.... Getingarna bor precis i utkanten av trädgården. Först tänkte vi göra oss av med dom  men nu får dom vara kvar, det dröjer väl inte så länge tills dom "försvinner" av sej själva.
CITAT (Berith @ 28-08-2004, 07:32) Tackar! Erkänner igen att det är sonen som varit framme med kameran.  Och han är verkligen framme med kameran! Smyger dit men springer därifrån.... han är verkligen duktig på att ta djurbilder han har öga för det där
Möjligt att jag får det att låta som om sonen är en liten pallevante... Men han är faktiskt 171 cm stor och väger 60 kilo! Hans bror (som inte är av samma storlek - dock samma ålder) berättade att när dom var ute och gick en kväll med kamera och kikare stannade brorsan hela tiden för han såg allt möjligt. Det kunde vara ett rådjur i skogskanten, en hare som kikade upp lite försiktigt i gräset eller så... Och som han själv alltså inte såg - troligen för att hans bror har det där ögat.
CITAT (Berith @ 28-08-2004, 07:32) Tackar! Erkänner igen att det är sonen som varit framme med kameran.  Och han är verkligen framme med kameran! Smyger dit men springer därifrån.... Getingarna bor precis i utkanten av trädgården. Först tänkte vi göra oss av med dom  men nu får dom vara kvar, det dröjer väl inte så länge tills dom "försvinner" av sej själva. Det gör "mina"med,de bor i igelkottshögen,en hög där jag lägger grenar och kvistar.De får vara kvar där,jag städer inte där.
Åååh jag vill också ha en igelkott! Hur byter man ut getingarna mot igelkottar....?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|