Full version: Flytta syren
norrbotten
Hejsan

Jag bor i norrbotten och håller på att fixa mej en trädgård.Nu är det så att jag har 3 stora syrener som står illa till så jag behöver flytta dom.När kan jag göra det och går det att plantera om dom...

Tacksam för svar biggrin.gif
Cilla
Om det är för sent i Norrbotten eller inte får de med erfarenhet av växtflyttar svara på. Här i zon 3 går det bra ända till tjälen går i backen.

Syrén går att flytta, och det är ganska tungt. Plantorna kräver en hel del vatten efter flytt. Jag har flyttat syréner med hyfsade resultat när jag flyttat på sensommaren, inte klippt ned buskarna så starkt (som i början när jag skar ned mycket och buskarna tog 8 år på sig att likna något).

Gör en bred växtbädd på nya stället emd sjupare hål just där plantorna ska stå. Gräv upp så mycket rötter du kan, renskär de fnasiga rötterna med skarp sekatör eller såg, ställ ned och vattna.
Näcken
Tack för svaret. Jag ska också ut och flytta syrener, fast de har bara stårr på samma ställe ett år så det ska väl inte vara så mycket rötter. Ska även flytta fjärilsbusken, fast den blommat just nu för fullt så den får vänta några veckor. Går det bra så länge det inte är tjäle bör det ju funka mest hela vintern här nere i zon 1 i skåne..
norrbotten
Hej

Oj,vad jag längtar tillbaka till skåne när det gäller trädgård..där kan man ju odla allt men jag ska i allafall försöka få lite fägring här...
Just nu håller jag på att plantera en rosenhäck..av vita pimpinell och rosa rugosa i olika rosa nyanser...det kommer att bli jättefint och doften... wub.gif
men nu till syrenerna som står i vägen...kan jag flytta dom nu eller ska jag vänta till våren...jag har en grävare som kan lyfta syrenen när jag har frilagt rötterna...
tongue.gif

Njut hösten... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon