Full version: Flytta syren
norrbotten
Hejsan

Jag bor i norrbotten och hller p att fixa mej en trdgrd.Nu r det s att jag har 3 stora syrener som str illa till s jag behver flytta dom.Nr kan jag gra det och gr det att plantera om dom...

Tacksam fr svar biggrin.gif
Cilla
Om det r fr sent i Norrbotten eller inte fr de med erfarenhet av vxtflyttar svara p. Hr i zon 3 gr det bra nda till tjlen gr i backen.

Syrn gr att flytta, och det r ganska tungt. Plantorna krver en hel del vatten efter flytt. Jag har flyttat syrner med hyfsade resultat nr jag flyttat p sensommaren, inte klippt ned buskarna s starkt (som i brjan nr jag skar ned mycket och buskarna tog 8 r p sig att likna ngot).

Gr en bred vxtbdd p nya stllet emd sjupare hl just dr plantorna ska st. Grv upp s mycket rtter du kan, renskr de fnasiga rtterna med skarp sekatr eller sg, stll ned och vattna.
Ncken
Tack fr svaret. Jag ska ocks ut och flytta syrener, fast de har bara strr p samma stlle ett r s det ska vl inte vara s mycket rtter. Ska ven flytta fjrilsbusken, fast den blommat just nu fr fullt s den fr vnta ngra veckor. Gr det bra s lnge det inte r tjle br det ju funka mest hela vintern hr nere i zon 1 i skne..
norrbotten
Hej

Oj,vad jag lngtar tillbaka till skne nr det gller trdgrd..dr kan man ju odla allt men jag ska i allafall frska f lite fgring hr...
Just nu hller jag p att plantera en rosenhck..av vita pimpinell och rosa rugosa i olika rosa nyanser...det kommer att bli jttefint och doften... wub.gif
men nu till syrenerna som str i vgen...kan jag flytta dom nu eller ska jag vnta till vren...jag har en grvare som kan lyfta syrenen nr jag har frilagt rtterna...
tongue.gif

Njut hsten... biggrin.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon