jazzvän
Hej.
På min sand-tomt har jag vresrosor som kantväxt.
Har även pimpinellrosor som jag tycker är så fina. men de vill inte upp, de kryper längs marken bland gräset. Här och var sticker det snabbt upp en gren, glest bevuxen med end enstaka taggar och enstaka blad. Är detta vattenskott eller skall jag satsa på dessa enstaka uppåtväxande grenar?
Jag vill ha pimpinellbuskar som är minst en meter höga!

Kan någon ge mig ett svar på detta?
Jazzvän sad.gif unsure.gif
Hannele
CITAT (jazzvän @ 23-08-2004, 11:20)
Hej.
På min sand-tomt har jag vresrosor som kantväxt.
Har även pimpinellrosor som jag tycker är så fina. men de vill inte upp, de kryper längs marken bland gräset. Här och var sticker det snabbt upp en gren, glest bevuxen med end enstaka taggar och enstaka blad. Är detta vattenskott eller skall jag satsa på dessa enstaka uppåtväxande grenar?
Jag vill ha pimpinellbuskar som är minst en meter höga!

Kan någon ge mig ett svar på detta?
Jazzvän sad.gif unsure.gif

Pimpinella- och vresrosor har inga vattenskott.
Låt dem växa och njut av blommorna och nyponen!
Cilla
Jo men visst finns det okulerade pimpinellrosor också Hannele, som kan skjuta vildskott. Enklast att avgöra om det är vildskott är att följa det nedåt och se om det ligger under ett okuleringsställe (brukar se ut som en grövre klump där man kan ana att okuleringen elelr ympningen skedde). Vildskott kommer alltid långt ned på plantan, ev en bra under jorden om bit man planterade okuleringsstället 10 cm eller mer under mark som man ska.

Ett annat enklare sätt är att låta det växa och se vad för blommor som kommer nästa eller kanske nästnästa år.

Rosor kan lägga sig ned av överlevnadsinstinkt; om det blåser eller de har dåligt med näring. En sandjord behöver även för pimpineller gödslas en del på vårarna när plantan är ung. Att lägga sig ned är också ett sätt för rosen att klara vintrarna om de är kalla.

Unga rosor kan vara lite rangligare också innan de etablerat sig och vågar sticka upp. Kanske kan dina nya stabilare skott vara tecken på att de vågar växa på ditt ställe.
kerstin z5-6
rosor kan leva i sandjord , men utvecklas aldrig helt optimalt .
I så fall måste du ge rejält med gödning varje vår , de kommer kanske inte att resa sig så mkt ändå, pga blåsten .Visst kan det i ofs även vara vildskott från roten under okuleringsstället , men jag tror mer på läget
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon