jazzvn
Hej.
P min sand-tomt har jag vresrosor som kantvxt.
Har ven pimpinellrosor som jag tycker r s fina. men de vill inte upp, de kryper lngs marken bland grset. Hr och var sticker det snabbt upp en gren, glest bevuxen med end enstaka taggar och enstaka blad. r detta vattenskott eller skall jag satsa p dessa enstaka upptvxande grenar?
Jag vill ha pimpinellbuskar som r minst en meter hga!

Kan ngon ge mig ett svar p detta?
Jazzvn sad.gif unsure.gif
Hannele
CITAT (jazzvn @ 23-08-2004, 11:20)
Hej.
P min sand-tomt har jag vresrosor som kantvxt.
Har ven pimpinellrosor som jag tycker r s fina. men de vill inte upp, de kryper lngs marken bland grset. Hr och var sticker det snabbt upp en gren, glest bevuxen med end enstaka taggar och enstaka blad. r detta vattenskott eller skall jag satsa p dessa enstaka upptvxande grenar?
Jag vill ha pimpinellbuskar som r minst en meter hga!

Kan ngon ge mig ett svar p detta?
Jazzvn sad.gif unsure.gif

Pimpinella- och vresrosor har inga vattenskott.
Lt dem vxa och njut av blommorna och nyponen!
Cilla
Jo men visst finns det okulerade pimpinellrosor ocks Hannele, som kan skjuta vildskott. Enklast att avgra om det r vildskott r att flja det nedt och se om det ligger under ett okuleringsstlle (brukar se ut som en grvre klump dr man kan ana att okuleringen elelr ympningen skedde). Vildskott kommer alltid lngt ned p plantan, ev en bra under jorden om bit man planterade okuleringsstllet 10 cm eller mer under mark som man ska.

Ett annat enklare stt r att lta det vxa och se vad fr blommor som kommer nsta eller kanske nstnsta r.

Rosor kan lgga sig ned av verlevnadsinstinkt; om det blser eller de har dligt med nring. En sandjord behver ven fr pimpineller gdslas en del p vrarna nr plantan r ung. Att lgga sig ned r ocks ett stt fr rosen att klara vintrarna om de r kalla.

Unga rosor kan vara lite rangligare ocks innan de etablerat sig och vgar sticka upp. Kanske kan dina nya stabilare skott vara tecken p att de vgar vxa p ditt stlle.
kerstin z5-6
rosor kan leva i sandjord , men utvecklas aldrig helt optimalt .
I s fall mste du ge rejlt med gdning varje vr , de kommer kanske inte att resa sig s mkt nd, pga blsten .Visst kan det i ofs ven vara vildskott frn roten under okuleringsstllet , men jag tror mer p lget
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon