Jag är jättesugen på att göra en jätterabatt på baksidan av vårt hus där det inte finns något annat än en rönn. Det är i nordöstligt läge och det är halvsoligt läge. Jag är inne på att skaffa ett par rododendronsorter och astilbe men sen vet jag inte. Jag hade tänkt att det skulle bli en ganska stor växtgrupp i mitten av gräsmattan med olika höga buskar och perenner. Har ni några goa tips om på vad som skulle passa bra ihop?
Jag vet inte hur jag ska göra med rönnen, om den ska få vara kvar. det känns inte som att den passar in i mina planer riktigt men det är ju lite ågren i att börja riva ner saker innan man vet hur man vill ha det.
kerstin z5-6
23-08-2004, 18:20
Låter som ett idealiskt ställe för woodlandväxter -som gillar halvskugga -i så fall kan ju rönnen stanna kvar
Upphöjda bäddar av tex torvblock , minimerar grävninsarbetet
några förslag -finns mycket mer ..
Vedartat som trivs förutom de du nämnder är tex
silverpil -även snygg "bonsaiklippt "
Azalea ur sorten "Northen Lights
Barrväxter tex sockertoppsgran , och den lilla blå söta juniperus squamata, som bara är en blå låg kudde.
Perenner Anemonopsis macrofylla -porslinsanemon ? Osäker på det svenska namnet
Hosta -funkia'
Heucera -alla färger o sorter men särskult de silverbladiga blir snygga i skugga
Stormhattar -vita rosa blå , låga höga och den slingande svartlila Aconitum hemslyanum
Många vivor , sippor blåsippa vitsippa osv samt tovsippan är fina på våren
Även annan lök passar då ljuset är starkare då inget lövverk skymmer
tex vildtulpan , snödroppar scilla mm
Bergsvallmo blå
Cimicifuga racemosa Brunette -läkesilverax med svartrött bladverk
Tack så mycket Kerstin, det var jättebra tips! Jag sökte artiklar om Woodland och surjordsrabatter och hittade ett par. Jag är så sugen på att sätta igång! Tyvärr måste jag vänta till nästa vår eftersom det redan är så kallt här nu. Jag hänger inte med klimatet riktigt än eftersom jag är uppvuxen vid Roslagens kust.
Rododendron och astilbe hör till mina favoriter trots att jag aldrig odlat dem själv. Jag var så sugen på att införskaffa en Haaga i somras men de var slut.
kerstin z5-6
24-08-2004, 11:08
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.