Hej!
jag skulle vilja ha litet tips på en växt som jag kan låta klättra(falla) nerför en rak betongmur som är på 1, 5 m höjd. Muren är lite ful så jag behöver en växt som kan dölja den. Gärna en lättskött växt men som blommar. Halvskuggigt läge i zon 2 med Lerjord.
Eller en snygg bladväxt som kanske är vintergrön, murgröna funkar den???
Clematis, rosor eller något annat.
Vad tror ni? Jätteglad för lite tips och råd.
Vänliga hälsn Eva
Helbladig klematis - Clematis integrifolia brukar vilja ligga ner, så den borde du kunna "putta över kanten" så den får hänga ner. Jag har inte testat med "vanlig" klematis, men det borde nog gå det med. Annars kanske kaprifol skulle funka. Den går bra att odla liggande, och så doftar den underbart! Plantera gärna olika sorter med olika blomningstid längs muren så får du en utsträckt blomning. Går det inte att sätta något nedanför muren? Då kanske du kunde ha murgröna nerifrån som står för det vintergröna och komplettera med något av ovanstående som krydda på somrarna.
Hälsningar Lars
Liten stefanandra hänger gärna nerför murar, det gör även lingonoxbär, mattoxbär, skogholmsoxbär, girlandspirea och kryp-en också, för att nämna några kanditater....
Alpiner i Halmstad
15-02-2003, 21:22
Clematis blir inte högre än det stöd den kommer åt. De flesta clematisblommor är vackrast om man ser dem ovanifrån.
Småblommiga clematis arter och sorter visar blommorna fint om de får drälla nerför en slänt.
M.v.h. Bernt
Louise i Göteborg
16-02-2003, 14:04
Är detta kanske platsen för "arkitektens tröst"? Bockharabinda polygonum baldaschuanium växer yvigt och täcker det mesta.
Kaprifol, murgröna, vildvin eller småbommiga clematisar är mer sannsade kandidater.
Gunvor Nilsson
16-02-2003, 14:09
Bernt, vad är det för växter som ni har som väller ner över muren på er hemsida? Mycket läckert!
Varför inte murgröna som du själv var inne på. Jag har det på en mur och låter murgrönan "falla ner" på båda sidorna - så visst funkar det. Är muren lång kan man ju blanda olika chatteringar av murgrönan för få en mer spännande yta.
Komplettera med en klätterros t.ex. New Dawn, som är ljust rosa och läcker till murgrönan.
hälsar Anni
Hannele
16-02-2003, 15:44
Smultron är gôrfin med sina långa revor,
vackra blommor och goda bär. Torktålig.
Vintergröna.
Alpiner i Halmstad
16-02-2003, 18:09
Gunvor.
Angående vår klagomur.
Sandkörsbär. Iberis. Oxbär. Ginst. Nejlikor, Hängslöja. m.m.
Den rosa hängslöjan är mycket bra om den får hänga ner över en mur.
M.v.h. Bernt
Hannele
16-02-2003, 18:30
Murreva växer och lever av luft nästan,
gul
penningbla hänger fint - i krukor också.
Vanlig
silverarv och
mossflox i alla möjliga färger.
Hej Eva.
I höstas gjorde vi en mur, så funderingar har funnits under vintern på vad man ska ”klä” in den med. Har hittat en nyhet i frökatalogerna, silvernjurvinda som har grå-gröna revor. Den ser jättefin ut. Ganska diskret men kan nog fungera bra som lite bakgrund. Förmodligen behöver man nog några sommarblommor att fylla ut med innan de andra har växt till sig.
Hälsningar från Cina
Annika i Korsholm, Finland
18-02-2003, 15:08
Några år har jag köpt en sommarblomma som jag tror heter Lerum ljus. Eventuellt kan man övervintra den inomhus, men jag har inte provat. Här i Vasa brukar den ingå som samplanterad i amplar. Det finns både en med styva stjälkar som är upprätt växande och en som har tunnare stjälkar och längre mellan bladen och hängande. Brokbladiga har de varit som jag har sett. Tror det var i Lena Månssons Sommarblommor som jag såg namnet på den. Minns tyvärr inte det latinska... När man rör i den doftar bladen. Den hade inga blommor.
Första året hade jag den tunnstjälkiga hängd i altan taket och den växte flera gånger ner till marken (väster sol, rätt skuggigt läge). Det var bara att bryta av stjälken så grenade den på sig och växte vidare. I slutet av sommaren flyttade vi och den hamnade på balkongen i söder läge. Där trivdes den inte så bra. Följande år hade jag också en på balkongen och då gick det inte alls. Antagligen för soligt och varmt för den där.
Detta är definitivt ett alternativ till en lite skuggigare plats att hänga över en mur! Eller för att dölja en stolpe.
Plectranthus låter den som!! Inte Lerums ljus, även om de i Lerums kommun här på Västkusten säkert blir glada om vi börjar kalla denna stiliga växt för det!!
Annika i Korsholm, Finland
20-02-2003, 07:02
Jag kollade i Sommarblommor boken och vi har båda rätt. Det är en Plectranthus av något slag. I boken fanns en madagascariensis 'Variegata' som på svenska heter Lerumljus. Jag sökte också på internet och de verkar inte vara så vanliga i Sverige och Finland men nog ute i världen. Vet inte om den jag hade är en P. madagascariensis eftersom madaga... verkar vara lite mera upprätt och ha bladen tätt.
Novemberljus är också en släkting.
Det är i alla fall en perfekt växt att ta till om man vill dölja något högt och smalt snabbt. Enligt boken skulle en solig, varm och skyddad växtplats vara lämplig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.