Full version: flytt av ungträd...
nypan
...så har det blivit dags att dra slutsatser om dessa små fina tingestar som skjuter i höjden, dvs träd. Körsbärsblommonträdet är placerat för nära tomtgränsen. Trädet i fråga är två säsonger gammal på sin växtplats och min fråga är, ska jag flytta trädet i höst alternativt vänta till våren? Vad är skonsammast säger de som har erfarenhet? ska rotsystemet beskäras i samband med flytten, eller är det bara att flytta och hoppas på det bästa.
Trädet i fråga har vuxit på bra, är nu en två meter hög, vid planteringen knappt en meter våren 2003.

mvh nypan/m
Jan af Lisö
Jag flyttade ett 3½ meter högt och 4 år gammalt (altså fyra år hos mig) bigarråträd i början på november förra året. Trädet överlevde flytten och tom växte till något i år, blommade samt gav lite frukt.

- Innan vi flyttade trädet så skar jag av rötterna (i början på augusti) runt en rotklump så stor som vi trodde vi skulle orka flytta, grävde ett litet dike runt rotklumpen där jag fyllde på vatten varje helg för att stimulera rottillväxten.

- Ingen beskärning av kronan, alla blad behövs för att återuppbygga rotsystemmet

- Rotklumpen var så stor att vi fick dra den på en presenning mha bilen !!

- Planterade i en stor grop, fylld med bra jord och några säckar kogödsel

- Det sägs att man borde finbeskära rötterna, men mina är bara avskurna med spaden. Får väl se med åren om det har någon betydelse

Det borde bli ännu lättare med ett träd som är bara 2 år gammalt och bara 2 meter högt. Lycka till.
Cilla
I zon 1-3, kanske också 4 brukar det gå bäst med höstflyttar medan de som bor i högre zoner brukar föredra vårflyttar.

Jans metod brukar fungera bäst på träd som stått ca 4 år eller längre på växtplatsen, medan man brukar kunna flytta träd som stått kortare tid utan rotbeskärning i två omgångar.

Att välta träd och rotklump på pressenning och dra till nya stället är det jag tycker fungerar bäst. Nya planteringsgropen ska vara vidare än klumpen man får med. Djupet kan vara aningen djupare men trädet får inte falla ned under marknivå när jorden sjunker ihop.

Att klippa in de lite grövre rötterna med skarp sekatör är viktigt för att få nybildning av finrötter som trädet tar upp näring med, samt för att undvika rotröta som uppstår i fnasiga rotdelar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon