...s har det blivit dags att dra slutsatser om dessa sm fina tingestar som skjuter i hjden, dvs trd. Krsbrsblommontrdet r placerat fr nra tomtgrnsen. Trdet i frga r tv ssonger gammal p sin vxtplats och min frga r, ska jag flytta trdet i hst alternativt vnta till vren? Vad r skonsammast sger de som har erfarenhet? ska rotsystemet beskras i samband med flytten, eller r det bara att flytta och hoppas p det bsta.
Trdet i frga har vuxit p bra, r nu en tv meter hg, vid planteringen knappt en meter vren 2003.
mvh nypan/m
Jan af Lis
24-08-2004, 08:40
Jag flyttade ett 3 meter hgt och 4 r gammalt (alts fyra r hos mig) bigarrtrd i brjan p november frra ret. Trdet verlevde flytten och tom vxte till ngot i r, blommade samt gav lite frukt.
- Innan vi flyttade trdet s skar jag av rtterna (i brjan p augusti) runt en rotklump s stor som vi trodde vi skulle orka flytta, grvde ett litet dike runt rotklumpen dr jag fyllde p vatten varje helg fr att stimulera rottillvxten.
- Ingen beskrning av kronan, alla blad behvs fr att teruppbygga rotsystemmet
- Rotklumpen var s stor att vi fick dra den p en presenning mha bilen !!
- Planterade i en stor grop, fylld med bra jord och ngra sckar kogdsel
- Det sgs att man borde finbeskra rtterna, men mina r bara avskurna med spaden. Fr vl se med ren om det har ngon betydelse
Det borde bli nnu lttare med ett trd som r bara 2 r gammalt och bara 2 meter hgt. Lycka till.
I zon 1-3, kanske ocks 4 brukar det g bst med hstflyttar medan de som bor i hgre zoner brukar fredra vrflyttar.
Jans metod brukar fungera bst p trd som sttt ca 4 r eller lngre p vxtplatsen, medan man brukar kunna flytta trd som sttt kortare tid utan rotbeskrning i tv omgngar.
Att vlta trd och rotklump p pressenning och dra till nya stllet r det jag tycker fungerar bst. Nya planteringsgropen ska vara vidare n klumpen man fr med. Djupet kan vara aningen djupare men trdet fr inte falla ned under markniv nr jorden sjunker ihop.
Att klippa in de lite grvre rtterna med skarp sekatr r viktigt fr att f nybildning av finrtter som trdet tar upp nring med, samt fr att undvika rotrta som uppstr i fnasiga rotdelar.