jap. ngn vecka skön sommarledighet. trädgården övergiven. vännerna som skulle tittat till har bara klippt gräset...planteringarna i överlag invaderade av höga tistlar; varifrån de nu kom, i fjol inget sånt alls.
i sanningen, det ser ut som rena rama slagfältet.
Vad göra; gräva upp med rötterna, alternativt andra metoder för att återställa ordningen?
Måste jag gräva upp allt, precis allt, inklusive perennaväxter, dvs gå ännu grundligare tillväga? I fjol utrotad jag rävsvansen på det viset, märkligt nog gick det vägen, men detta med tistlarna ger tandgnissel.
nypan (önskar hurtiga och effektiva råd)
Inga från Närke
23-08-2004, 22:46
Hej
Vi är också invaderade av tistlar sedan förra sommaren när det snöade av tistelfrön. Vi hade varit borta på semester och kom hem hela gräsmattan och trädgårdslandet var täckt av vita frön.
Har energiskog som ingen sköter som närmste granne och där frodas tistlarna.
Det blir nog likadant nästa sommar för jag har även i år har jag sett frön komma flygande men inte så rikligt.
Du behöver inte gräva de är rätt enkla att bara dra upp ur jorden tycker jag fast vi har rätt hård lerblandad jord, men handskar krävs.
De är lättare än maskrosorna att ta bort. Det som finns i gräsmattan kan vara lite värre, men eftersom man klipper så fröar de inte av sig bara lite vasst att gå på om man är barfota.
Lycka till. /Inga
Vi hade massor av tistlar då vi flyttade till vårat hus. Vi plockar bort dem som med maskrosorna fast det är lättare, men sticksigare. Detta har gett resultat, det dyker fortfarande upp i gräsmatta och rebatterna, men inte så farligt.
Att behålla de i gräsmattan är inte snällt, vår stackars huns trampade på en och vägrade gå ut på gräsmattan förrän han glömt den händelsen.