Jag har några vackra blomkrukor med 10 cm diameter. Skulle vilja ha krukväxter som inte så fort "växer ur " krukan . Tacksam för tips!
wolkenkrabber
24-08-2004, 09:11
st apulier, olika små kaktusar, det är vad jag kan tänka på för tilfället, annars kan du ju köpa större krukor
kristerh
24-08-2004, 11:50
De flesta krukväxter kan du hålla småväxta genom att klippa rötterna, ta bort ca 1/3 del av rötterna och håll på så när den har vuxit ur krukan.
krister
jag brukar sätta små exemplar av fina växter i mina små krukor - när de växt ur krukorna kan man sätta i nya små plantor... lite omväxling - och så ser det fint ut medan småplantorna "växter till sig".
Ulrika på balkongen
31-08-2004, 10:16
Min erfarenhet är att gullrankor vill ha liten kruka. Jag har ett gäng rankor som nog är tio tolv meter och de 'bor' i en femton cm kruka.
Lycka till!
Ulrika
Clivia är en annan som uppskattar lite kruka - blommar enklast om den står trångt!
Mia, zon 3
01-09-2004, 07:49
Liten fredskalla trivs trångt. Och porslinsblommor. Sedan finns det ju trevliga kryddväxter, taklökar mm.
*22many*
01-09-2004, 10:42
Jag har en krukväxt som är ett slags klöver (blommar med små vita blommor), som verkar trivas väldigt bra i liten kruka. Den finns i olika varianter med vackra färger på bladen (från grönt till mörkt vinrött).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.