Hej!
Jag kan rekommendera sorten Black Satin som jag sedan nästan tio år haft i min trädgård. Skörden är tidig (de mognar redan i början av augusti) och du kan skörda ända fram tills frosten blir svår i oktober. Sorten är mycket bördig och jag har fått upp till 20 liter bär på en enda buske under vissa år men alltid minst cirka 5 liter.
Kanske är klimatet något hårdare i Stockholm än här i Norrköping men nog tror jag att det skulle kunna gå, särskilt om du hittar en bra södervägg att spaljera den mot.
Du kan läsa lite grand om min björnbärssort och mina andra bär på
KGs TrädgårdsGalleriunder sommaravdelningen och kategorin Sommarens Bär.
Jag kan tillägga att jag läst i Allt om Trädgård att trädgårdsfantasten Åke Truedsson (han med tomaterna) inte (längre) rekommenderar sorten Black Satin som han menar är för sur och håller för dålig kvalitet sent på hösten. Som sagt, jag håller inte alls med honom (man skall absolut inte ta bären för tidigt när de just blivit svarta- då är de sura, vänta tills de börjar tappa glansen). Dessutom är det kanske inte så dålig reklam för sorten att Åke faktiskt hade denna sort i många år innan han övergick till andra sorter. Åke skrev om att det fanns en ny skotsk sort som verkade mycket lovande (jag kommer inte ihåg namnet). Det finns alltså också nyheter som kan vara värda att testa.