Jan af Lisö
Jag skulle gärna vilja få rekommendation vilka björnbär som passar bäst i Stockholmstrakten (zon 2/3). Önskemål:
- tidiga, dvs mognar tidigt under säsongen
- goda, söta
- bra skörd
- friska
- så lite rotskott som möjligt

Det finns väl ingen sort som uppfyller alla dessa krav, antar jag, men vad kommer närmast ?? tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har Douglas just nu goda bär de få åren man får något den fryser tyvärr ofta ner helt så den är inge vidare bra funderar på att byta ut den.

Vid förra huset hade jag Thornless evergreen den gav väldigt mycket bär, mognade tidigt, fina flikiga blad, frös aldrig ner, bären hade lite faddare smak tyckte jag än en del andra sorters björnbär, sköt tyvärr upp en del taggiga rotskott som man fick hålla efter.

http://www.odla.nu/bar/bjornbar.shtml

Karl-Göran Karlsson
Hej!

Jag kan rekommendera sorten Black Satin som jag sedan nästan tio år haft i min trädgård. Skörden är tidig (de mognar redan i början av augusti) och du kan skörda ända fram tills frosten blir svår i oktober. Sorten är mycket bördig och jag har fått upp till 20 liter bär på en enda buske under vissa år men alltid minst cirka 5 liter.

Kanske är klimatet något hårdare i Stockholm än här i Norrköping men nog tror jag att det skulle kunna gå, särskilt om du hittar en bra södervägg att spaljera den mot.

Du kan läsa lite grand om min björnbärssort och mina andra bär på

KGs TrädgårdsGalleri

under sommaravdelningen och kategorin Sommarens Bär.

Jag kan tillägga att jag läst i Allt om Trädgård att trädgårdsfantasten Åke Truedsson (han med tomaterna) inte (längre) rekommenderar sorten Black Satin som han menar är för sur och håller för dålig kvalitet sent på hösten. Som sagt, jag håller inte alls med honom (man skall absolut inte ta bären för tidigt när de just blivit svarta- då är de sura, vänta tills de börjar tappa glansen). Dessutom är det kanske inte så dålig reklam för sorten att Åke faktiskt hade denna sort i många år innan han övergick till andra sorter. Åke skrev om att det fanns en ny skotsk sort som verkade mycket lovande (jag kommer inte ihåg namnet). Det finns alltså också nyheter som kan vara värda att testa.
Waldemar
Den som Åke rekommenderar heter Loch Ness om jag minns rätt. Vet inte hur härdig den är. Jag har odlat björnbär i Östhammar och då lade jag ner rankorna på marken på vintern och täckte dem med gammal isolering typ Rockwool och pressenning av plast. Det fungerade jättebra torts kalla vintrar. Någon som vet var man kan köpa Åkes sort, har letat men ej hittat den någonstans.
yla

undrar vad desssa vilda heter
dom smakar underbart ljuvligt o ger MASSOR
sköter sej själva
men det är förenat med livsfara att plocka dom faller man lär man bli kvar

dom växer i stockholm jag plockar många liter här , verkar vara ensam om att göra det iallafall på MITT ställe rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon