Xelma
Jag vet inte om det är bäst att gräva upp pionen eller? Jag är orolig för att Roundup ska skada pionen även om man bara penslar på syrénen. Jag har tagit bort alla syréner runtom. Vet heller inte riktigt vilken sort det är, tror Bowl of Beauty.

Jag har köpt en dillpion som ser risig ut och är gulbrun på hälften. Den står i sandjord, men har haft det fuktigt i sommar. Står soligt, zon 1. unsure.gif
kristerh
Om du är noga med att inte få roundup på pionen så ska den inte drabbas alls. fast jag tror inte att du skall använda det i år utan vänta till våren, bäst effekt får man när det är fart på tillväxten, nu börjar växterna förbereda vintern.
krister
renate
Klipp ner sirenerna till marken nu täck över med svart plast eller presenning några säsonger..ev. täckbark över det hela så det ser lite trevligare ut.
Xelma
Lite svårt att täcka mitt inne i pionen...
renate
CITAT (Xelma @ 25-08-2004, 09:15)

Förlåt,det uppfattade jag inte,då är det väl bäst att flytta Pionen.
Renate
Kakaduan
Jag undrar om det verkligen är Bowl of Beauty - jag har den själv (har identifierat den i litteraturen) och den är mycket mörkare rosa... fast det kanske beror på var växten står eller på fotografiet i sig.

Kakaduan
kristerh
CITAT (renate @ 25-08-2004, 12:47)
CITAT (Xelma @ 25-08-2004, 09:15)

Förlåt,det uppfattade jag inte,då är det väl bäst att flytta Pionen.
Renate

Fast pionen tycker inte om att flyttas wink.gif då kan blomningen upphöra i några år...
krister
Berith
Inte så säkert. wink.gif Jag har flyttat en och samma pion ett par gånger och den har snällt blommat varje år i alla fall.
kerstin z5-6
Jag håller med Berit -det är lite myt över pionflyttar-men de mår bäst om flytten görs nu-på höstsidan av året .Gräv djupt så du får med så mkt rötter som möjligt.
Planteras ytligt -den blommar snällt nästa år då -Som den sitter nu har den det väl inte alltför bra ändå ? smile.gif
Sommartorparn
Vilken vacker pion!
Kan du inte gräva upp både syren och pion och sedan sära dom åt. Om det är en syren som är väl etablerad så är det inte säkert att du får död på den genom att bara "pensla på" lite R. Kan hända du måste spraya på ordentligt och då är det svårt att skydda pionen. Sedan har du ändå problemet med syren-skelettet står kvar.

Mitt problem är att jag har pioner som aldrig blommat. Dom står som solitärer i gräsmattan. Jag har flyttat dom från skugga till sol i hopp om att de skulle börja blomma, men ack nej. Kanske är dom känsliga för blåst? Eller är det gräset som stör dem? De står i gräsmattan, men blir lite trängda i början av sommaren eftersom jag sällan har möjlighet att klippa gräset då.
kerstin z5-6
Pioner är inte så förtjusta i gräset som stjäl all näring
Gör utrymme runt dem -o gödsla ordentligt på våren
Alt sitter knölarna för djupt-Ögonen" små utskott sla vara högst 5 cm under jordytan
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-08-2004, 12:47)
Pioner är inte så förtjusta i gräset som stjäl all näring
Gör utrymme runt dem -o gödsla ordentligt på våren
Alt sitter knölarna för djupt-Ögonen" små utskott sla vara högst 5 cm under jordytan

Jag ser ju ofta pampiga pioner som solitärer i gräsmattor, så jag trodde inte det skulle vara ett problem. Jag försöker hålla lite fritt från gräs runt omkring dom, men hinner inte göra det inför deras blomningstid utan snarare efter. Under påföljande vår hinner gräset krypa närmare igen. Skulle lösningen kunna vara att plantera dom i någon slags markduk?. Dom är inte för djupt planterade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon