Full version: Bambupinne..
cic
Alltså. Jag har en bambupinne. Den står nu i en smal vacker vas med vatten i botten. Där står den och mår bra. Varken växer eller surar.

Men, den skjuter ju ut en massa rötter! Jag har blivit tillsagd att jag ska ta bort dom, och det har jag gjort hela tiden. (Har haft den i ett halvår kanske) Kan jag plantera den i kruka? Vad kommer i så fall hända med den då? Om jag fortsätter att ha den i vas, kommer den aldrig växa då? Ska jag låta rötterna vara..? unsure.gif unsure.gif

Lova att inte skratta åt mig.. Jag kan nästan ingenting om krukväxter.. sad.gif
kristerh
Jag har läst någonstans att det inte är bambu unsure.gif utan någon annan växt, men om den får rötter är det väl bara att plantera den i jord, låt den växa och se vad det blir av den, om den blir för stor är det bara att klippa den sleep.gif om du fortsätter att klippa av rötterna kommer den nog inte att växa, jag tror att den kommer att ge upp tillslut och dö om du har den i enbart vatten. Ger du den någon näring?
krister
*Laika*
Jag fattar inte vem som tipsade dig om att ta bort rötterna!!!! Självklart ska rötterna va kvar, hur ska den annars kunna klara att skjuta skott? Sätt gärna din pinne i sand/grus o låt rötterna vara, den kommer garanterat att skjuta skott ganska snart. Ge din tipsare en rejäl åthutning, ville han/hon ta ihjäl din stackars pinne eller?
mvh. Laika

ps. kristerh, den kan stå i vatten i minst två år i alla fall. Det har mina gjort o dom har halvmetersskott båda två. Ingen näring har dom fått heller, det kanske dom skulle vilja ha förstås. Fast dom är gröna o fina o har inget brunt på bladtopparna, så dom verkar trivas o må bra. Ds
carol
Jag har min pinne också i en vas sen ett och ett halvt år och den trivs bra, naturligtvis med alla rötterna i behåll. wink.gif Jag ger den en liten dos näring ibland och då blir den grönare i bladen och växer lite snabbare.

Jag har hört att den ska ha ganska mycket vatten att stå i, men jag vet inte om det spelar så stor roll. Och så måste man väl byta det ibland.
eml
"Pinnen" heter Bambudracena (är alltså en dracena och inte en bambu) och jag hade också en i vas i ca två år, men för några månader sedan så började bladen gulna och "stammen" bli gul och mjuk och nu är den i stadiet "is no more"...
Ramona
Hej
Jag har två stycken "bambupinnar" Jag satte dom i jord efter att dom stått i vatten i ca 1 år det tog inte mer än en månad så började bladtopparna att bli bruna, jag tog upp dom ur jorden och gjorde rent rötterna från jord och satte ner dom i vatten igen. dom har skjutit nya skott och och mår jättebra, så mina får nog stå kvar i vatten.
Jag har läst någonstans att vattenrotade växter inte altid klarar av att planteras i jord, att rötterna vänjer sig att växa i vatten istället för jord, är det någon som vet om det är sant?
Hälsningar Ramona
cic
Tyckte allt att det lät lite skumt när jag fick "rådet" att ta bort rötterna. (Vilken elaking jag har varit!!) Jag ska låta den vara, byta vatten lite då och då, samt ge den lite näring. Jag LOVAR att vara snäll mot den! rolleyes.gif wub.gif

Tack alla! smile.gif smile.gif
m-l södra halland
odla hydrokulturellt går bra och då får man hälla lite näring i vattnet. Min mor hade en flamingoblomma i ett jätteglas och den stod där och blommade och växte med rötterna i enbart vatten och verkade trivas med det!
mvh m-l
ylle
Snål som jag är (plus att jag har en låg vas) så skar jag min itu, för att se om det skulle komma rötter resp. blad på det avklippta också.
Än har inget hänt, men det är bara några veckor sedan
cic
CITAT (ylle @ 25-08-2004, 20:02)
Snål som jag är (plus att jag har en låg vas) så skar jag min itu, för att se om det skulle komma rötter resp. blad på det avklippta också.
Än har inget hänt, men det är bara några veckor sedan

Du måste berätta om det funkar!
*Laika*
Det funkar, mina har fått nya skott på pinnen som hade rötter o den biten jag klippt av har fått rötter. Dom blev för rangliga så jag vart tvungen o skära av den ganska mycket. Det går nog att skära en gång till tror jag, dom är så långa i själva pinnen. Jag tycker att det är en ganska dekorativ o tacksam växt, t.o.m. jag som sällan eller aldrig lyckas med krukväxter har fått mina att frodas för fullt. Dom står i färgat grus med vatten upp till gruskanten.
mvh. Laika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon