Full version: Amaryllisen tar sig
lena:-)
Amaryllisen som sniglarna åt upp intill löken håller på att få nya blad....
Nu blir det spännande att se om denna IKEA-lök tänker att blomma igen eller om det bara kommer nya blad, istället för dem som sniglarna åt upp.
Jag vet inte om jag skall låta den vara ute ett tag och "kolla läget" eller om jag skall ta in den och behandla den som vore det jul snart...vad skulle ni göra? unsure.gif Jag har aldrig lyckat få en amaryllis att blomma om igen. Inte kan väl en 39:- bete sig hur som helst eller?
Emser
lenasch>> Jo, även en 39:- lök kan beté sig sådär. Jag skulle låta den vara, slår den bara nya blad och ingen blomma, så gör det inget. Det betyder bara att den samlar näring till nästa år. Sedan ska man ju ha i åtanke att amaryllisar egentligen är en vårblomma och inte alls en vinterblommande lök som vi gärna vill ha den till, så det kan mycket väl vara så att den inte alls kommer att blomma till jul utan till påsk eller nått i den stilen! jag har en Lime som envisas med att blomma till påsk varje år fast jag låter den vissna ned till jul!

Men vill du få dina lökar att blomma till jul så slutar du vattna stegvis i/under oktober för att sedan låta den helt vissna ned under november och december. Då du kan ställa den mörkt och svalt (jag ställer mina under diskhon!). Sedan ca. 2-3 veckor tar du fram den och så börjar du vattna igen. Då sätter löken igång och slår blad samt blommor. Sedan när blommorna har blommat ut så sköter du den som vilken bladväxt som helst för att plantera om den till våren. Låt den stå ute under sommaren - då samlar den energi till blomningen!! Sedan kommer oktober igen och cirkeln är sluten!
HåkanH
Jag har två stycken som blommar nu biggrin.gif
När det gäller att få dom att blomma om till jul så får man nog börja lite tidigare än oktober. Lämplig tid är nog snarare augusti så att man kan plantera om dom i november.
Emser
Lenasch>> Som du ser så verkar alla gå efter en egen ritual när det gäller att få dem att blomma om. Prova att sluta att vattna nu i oktober för att sedan plantera om dem i november...till nästa år kanske du kan förlänga eller korta vilan och ändå få samma resultat.
gunvor
mina tre amaryllislökar har bott ute i en plastlåda hela sommarn - nu hade två av dom rejält med blad - den tredje var en liten rackare med litet blad - har tagit in dom fö att dom skall torka och sedan plantera i krukor - är det så man skall göra??? Lite osäker.
Emser
Precis så....när bladen harvisnat bort så ställ den mörkt och svalt (jag ställer mina nuder diskhon och det funkar lika bra! biggrin.gif ) tills dess att nya blad syns.

De ända lökarna man inte ska låta vissna ner är nya sidoskott, de ska helst stå "gröna" i minst 2 år för att de ska hinna ladda med tillräckligt mycket energi för att orka att låta bladen vissna ner samt att skjuta nya!
gunvor
Tack - dom slokar mer o mer och ett par blad börjar bli bruna - så får vi se om det blir ngt till jul.
Emser
det får vi! Lycka till!
*Felix matte*
En av mina amaryllisar fick två bebislökar... i veckan har jag planterat dem i var sin kruka...blir spännande att se om de växer och blommar om ett par år. Nu får de samma skötsel som övriga krukväxter.biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon