Full version: Tråkigt
andreas i uppsala
päronträd avlidet i Ekeby Kunde et inte hjälpt den? det är aldrig kul att förlora historiska föremål och liknande sad.gif En mörk vecka har det varit sad.gif
TeliaNet
400 år på ett träd är väl inte så lite?
andreas i uppsala
det är det som är det tråkiga sad.gif att det behövde dö tack vare nordan
wolkenkrabber
mjo tråkit, sad.gif men men försent nu, dom kunda ha gett det någåt stöd om det var röta i ddet eller om det ver löst / snett mad.gif
Cilla
Jag vet inte om man kunde gjort något åt detta träd, men att man kan göra något för alla träd som man vill ska bli gamla:

- undvik i det längsta att gräva, stensätta eller förändra nivåer i trädets rotområde

- beskär bara träd som måste beskäras och beskär med syftet lång överlevnad och med respekt för träden. De vet hur de ska växa, vi har bara att lära.

- låt löv och gräsklipp ligga kvar under trädet

- plantera minst ett päronträd i ditt liv och plantera minst ett äppelträd som är satt på fröstam/vildstam

Hälsningar från mig som just nu beskär en hel park med 100-åriga fruktträd där jag hoppas att några ska kunna överleva 2200-talet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon