bittenils
Hej biggrin.gif !!
Jag har en liten fråga.. Jag har ett par stycken djävulsbuskar som jag tycker är för yviga, planterades i våras. När är bästa tiden att beskära dessa???
Borde väl vara nu innan frosten, eller??? Bor i zon 1..

Hälsningar Bitte
Magdis
Jag har en sådan buske och på lappen som följde med står det att man ska klippa tillbaka den till ca 45 cm varje vår. Den kan beskäras hårt alltså och blir tydligen finast om man gör det. Jag har ännu inte klippt i min eftersom den fanns här när vi flyttade hit och jag just har satt mig in hur den ska skötas. Den ser inte så rolig ut när den inte blivit klippt på ett tag och den blommade inte heller. Så nästa vårvinter ska den friseras!
Ingo
Ja, jag skär ner mina till 40 cm varje vår. De får ett frodigare och fräschare utseende än obeskurna ex som jag har sett.
Skär man så hårt varje år blommar den dock inte men det är ju inte i första hand blomningen som man har den för.
Lämplig beskärningstid är på senvintern.
bittenils
Hmm, då ska jag kanske inte beskära den nu då??? Jag läste annars att man kunde klippa ner den nu på sensommaren... se länk
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=11223&a=166175
Nu blev jag osäker på hur jag ska göra.... Har sökt hela fm på nätet efter info, men bara hittat ovanstående tips...
Maria R
Hej!
Så här står det att läsa i Nya Beskärningsboken: "Physocarpus opulifolius 'Diabolo' kan man beskära mycket hårt varje år för att busken skall få kraftiga årsskott med ett frodigt och starkt färgat bladverk. Beskärning under vårvintern. "

Mvh, Maria R
bittenils
Okey.. tackar för det Maria.....
thomaswahlqvist
Hej!
Någon som har erfarenhet av sticklingar från Jävulsbusken?
Skulle vara kul och höra hur det gått?
Innan jag sätter igång och sno från svärfars buske tongue.gif
Det är ju så mycket lättare att fråga om tipps än att försöka fel årstid och gå och vänta i onödan wub.gif
Det blir ju lätt en del väntande som odlare.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har inte prövat att ta sticklingar men däremot så har jag frösått den iår. Nästan hälften av plantorna blev gröna och andra hälften precis den röda färgen som busken har. Nu har plantorna blivit rätt stora under sommaren, men dom gröna är minst 20cm större än de röbladiga. Har även sett att det har börjat bli mer röda toner i de grönbladiga och enligt de som prövat förr så ska alla bli rätt färg. /Helen
Jag frösådde inne i januari, 1dygn inne, -2v. kylen, -2v. inne, -sen ut i garaget där det håller mellan +5-+10gr. Nu är jag övertygad om att man inte behöver hålla på med den proceduren utan kan fröså ute direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon