Hej,jag undrar om det finns några träd som lämpar sig för att odlas i kruka?I ett inglasat ute rum?
Har skaffat ett fikon...skulle vilja ha något mer.
kristerh
25-08-2004, 11:11
varför inte en kamelia

underbar fast kanske lite svår, vill ha kalkfritt vatten, trivs i ett svalt rum på vintern dock utan minusgrader, eller någon citrusväxt kanske, de är inte lika svåra.
krister
kerstin z5-6
25-08-2004, 11:14
Persika , Orkiee"trädet" Bauhinia blir ganska stort ,
Mia, zon 3
25-08-2004, 12:13
Hibiskus, myrten, oliv, pistaschträd, fuchsia, gardenia.....
Om du behandlar trädet lite som en bonsai, iallafall vad gäller att ge näring och beskärning av både rötter och krona, kan du ha nästan vilket träd som helst.
Lär dig att se hur spinn ser ut, det får många växter på vårvintern inomhus och hos mig på sommarverandan ser jag det som normalt numera. Går att behandla med allsköns metoder. Själv duschar jag med växterna när spinnen kommer, ställer dem i karantän någon vecka, och det brukar fungera.
Tackar för alla svar,får forska lite i era förslag...är lite novis på odling!
Swingtime
26-08-2004, 00:56
Jag är också intresserad av fina träd till min vinterträdgård.
Är det någon som vet några bra inköpsställen?
kristerh
26-08-2004, 08:50
CITAT (Swingtime @ 26-08-2004, 01:56)
Jag är också intresserad av fina träd till min vinterträdgård.
Är det någon som vet några bra inköpsställen?
Vore lättare att komma med råd om inköpsställen om du talar om i vilken del av landet du bor
krister
Swingtime
27-08-2004, 00:28
Hej Krister!
Jag bor i Jönköpingstrakten
kristerh
27-08-2004, 08:47
CITAT (Swingtime @ 27-08-2004, 01:28)
Hej Krister!
Jag bor i Jönköpingstrakten

Då har jag tyvärr inga bra tips på inköpsställen till dig
bor i stockholmstrakten, vi får hoppas att någon i dina trakter har några tips.
krister
Man kan alltid testa med att ringa runt. För mig är ett bra inköpsställe för träd och buskar ett som säljer E-plantmärkta växter. www.eplanta.com.
Jag skulle helt klart välja en brödgran, apträd eller vad det nu kallas. De är kanonfina och väldigt speciella. I Holland och England förekommer det såna träd ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.