Full version: Pelargonfråga
Tova
Jag undrar helt enkelt hur man tar pelargonskott och hur man går tillväga för att få fina pelargoner. Har köpt vanliga mörk - rosa pelargoner(vet ej sort) skulle vilja ha fler. några tips??
Iza
Gå in på Pelargonsällskapet´s sida där finns bra information till nybörjare.
MayaS
Hej!
Du tar helt enkelt en ren vass kniv.. som du skär av toppen av pelargonen med.... se till att där är minst 4 blad på sticklingarna.. skär av ca 0,5 cm ÖVER ett blad, gärna lite snett... om du har rätt lång "stam" så skär av denna oxå så att under ett bladpar det finns ca 0,5 cm ... ta sedan av de nedersta bladen alltså precis över där du skurit...det är där rötterna kommer sen... sätt sedan sticklingen på rotning i en torvbrikett eller i vanlig jord uppblandat med perlit... (kan använda såjord oxå) sätt över en påse med lufthål... håll den fuktig men inte genomblöt... pelargoner dör oftats av övervattning pga av att de ruttnar än av uttorkning.

Jag hoppas att du förstod mitt svammel.

Mvh
M.

p.s.. pelargonsällskapet har en kanon köp/byt/sälj... där finns massor av godaker att hämta.

www.pelargonsallskapet.com
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon