Full version: magnolia
johanna h
Hej hej! Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut mitt nya huvudbry??? wacko.gif wacko.gif

Jag har precis flyttat till skåne och köpt hus och allt vad det innebär för en novis stockholmstjej som jag. Det första som hände var att jag blev kär i alla magnolior jag såg här omkring wub.gif

Mina föräldrar som hörde talas om denna förälskelse gav mig då en liten inflyttningspresent: en magnolia!!! biggrin.gif

Nu har jag däremot ingen aning om vad jag ska göra. Jag har läst att den ska planteras på våren men nu är det ju augusti. Kan jag plantera den ändå??? Eller ska jag vinterförvara den på något sett???

Var ska den planteras??? Hur myckt utrymme behöver den??? Hur planterar jag den??? Behöver den nåt speciellt med sig ner i gropen så att säga, typ nån gödning eller nåt???

Snälla hjälp mig nån ohmy.gif
Annelie
Hej johanna h och välkommen hit!

Magnolia har vi pratat om flertalet gånger här på forumet. Jag skickar med en länk som du kan titta igenom - Magnolier och lite annat...

Själv planterade jag en Magnolia Susan förra året. Hon står i jord, sand och massor av löv som jag blandade ner vid plantering. Den står ganska öppet men kommer att få skydd av min häck så småningom.

Lycka till och Välkommen till Skåne!
johanna h
Hej igen! Tack för ditt tips, Annelie! Tyvärr hittar jag ändå inte svar på mina frågor. Finns det någon som kan hjälpa mig?!?!?!?!?!
Jan af Lisö
Johanna, skriv åtminstone vilken sorts magnolia du fick, de är ju från 15 meter till 2 meter i storlek, vissa kräver surjord, vissa klarar sig på normal dito, vissa villa ha sol, andra skugga, etc

Det borde nog gå att plantera den på hösten i Skåne, kan inte se någon anldening varför det inte skulle gå. Du måste säkert vattna ordentligt och kanske skydda rötterna med löv eller liknnade under vintern.

Annars så rekommenderar jag boken "Magnolia":

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_inf...t=search_result
johanna h
Jaha, hrmmm rolleyes.gif

Naturligtvis kan det vara bra med ett namn, jag är så ivrig att jag glömmer bort det viktigaste. Den heter Magnolia liliiflora 'Nigra'.

Tack för hjälpen
CarinaA
Åh, det blir vackra blommor på din Magnolia... Hittade en länk med fina bilder på många olika sorters Magnolia. Titta och njut!

wub.gif C.

http://www.greergardens.com/magnolias1.htm
Jan af Lisö
Lite info om Magnolia liliiflora 'Nigra':

- liten, långsamtväxande, max ett par meter hög
- bara zon I
- sur jord i skyddat, soligt läge
- blomfärg mörkpurpur

Ovanstående kommer från Magnoliaboken.
----

Surjord brukar man få genom att blanda okalkad och ogödslad torv med jord från gropen. När du planterar Magnolia på hösten är det viktigt att den inte får någon kväveinnehållande näring, så att den inte riskerar att inte avmogna inför vintern. På våren gödslas den med rhododendrongödsel.

Viktigt med vatten samt att skydda rötterna både mot torka och mekanisk belastning, typ trampa inte på dem.
johanna h
TACK SÅ JÄTTEMYCKET!!!
Jag blev så glad för din hjälp Jan. Känner mig lugnare nu. Den där boken verkar inte dum. Kanske jag borde skaffa mig en sån.

Tack tack tack igen!!!!
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon