Full version: svettslang
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Jag har kopplat en Hozelock svettslang till en 1,5 kubikmeter stor vattentank som i sin tur fylls med regnvatten från växthusets tak. Snacka om cirkulation! biggrin.gif
Men. Rötterna tar sig uppåt och försöker ta sig in i svettslangen. Bör jag rensa bort dem? Vet någon?
En undran till. Algerna som bildas i tanken, den är solbelyst och allt vatten hinner inte ut, kan de täppa igen slangen och hur rensar jag den i så fall?
blink.gif
Med glada hälsningar
TeliaNet
rensa slngen kan vara rätt svårt.
sätt ett lock på tanken och ta bort det när det regnar.
jåj
Blir lite intreserad av ditt system med vatten och svetslang.
hur stor höjdskilnad (tryck) behövs och hur mycket vatten "svettas ut"
Undrar
JÅj
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Dunken, en plastdunk med metallnät sådan som man ser på fabriker och liknande, står på två lastpallar. Slangen är ansluten i bottenutkastet och ledd in i växthuset. Där har vi kopplat på svettslangen med vanlig koppling. I början på säsongen hade vi strypt svettslangen, Hozelock, men nu, antagligen beroende på alger i svettslangen, har jag öppnat den helt och hållet. Antagligen behöver den sköljas ut lite då och då på året. MEN detta system klarade fullständigt av den sommar vi hade och vi var bort i två veckor. Jag har vattnat markbädden för hand först nu!
Trycket blir nog utifrån tanken som är mer än halvfull, vi fyllde på lite manuellt först och sedan tittade vi och ritade streck till vi hittade en lagom avtappningsnivå!
Har jag svarat på din fråga? Fråga gärna mer!

Med glada hälsningar
Kajsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon