Anna_Panna
För att liva upp vårt vita hus (med ljusgrå knutar) tänkte jag skaffa ett par blomlådor och hänga utanför fönstren. Men vad ska jag plantera i dessa? Det måste vara något lättskött och gärna med lite färg. Och gärna något som blommar länge rolleyes.gif

Jag har även något svagt minne av att det finns någon slags kristaller som man kan blanda i blomjorden, för att inte behöva vattna så ofta. Stämmer det? Hur fungerar det? Och var köper man det?

Som ni säkert redan listat ut så är jag novis på området så alla tips mottages tacksamt.
kristerh
Det är snyggt med blomlådor utanför fönstret, men du tänker väl inte plantera i dem nu i år (lite sent) men planera inför nästa år är ju bra...
Det finns en hängpelargon med rosa eller röda små blommor kommer inte ihåg vad de heter, desssa blommar hela sommaren och bryr sig inte om regn de blommar ändå och man behöver inte rensa bort de gamla blommorna det sköter de själva...
Fast det är ju klart att du kan ju ha vintertåliga växter i dem wink.gif
Swell Gel heter kristallerna du menar, blandas i jorden och suger åt sig vatten när du vattnar och avger det vid torka, man skall endast ha LITE av kristallerna som man blandar i jorden samtidigt som du planterar växterna.
vet inte var du bor men i stockholm säljs de bla av weibulls på sveavägen,
men din lokala plantskola kan säker ta in dem om de vill.
krister
Kajsa
Man kan göra höstlådor som kan vara vackra tills det blir kallt, med växter som ljung, höstaster, krysantemum, prydnadskål, cyklamen, murgröna, prydnadsgräs, brokbladig vintergröna, gul penningblad mm. Hade besök av en vän som köpt växter till mig ur en serie som hette " Höstfägring " hos Växtmästaren, växter som tål lite frost, till urnor, lådor, gravar osv. Så visst finns det att köpa även nu.
Anna_Panna
Tack för tips!

Vi har nyligen blivit "med trädgård" och har därför en helt orörd tomt (de förra ägarna var inte trädgårdsintresserade, och området är rätt så nybyggt). Det skulle vara kul att hinna göra något i år, även om det snart är höst.

Murgröna mm låter fint, får se till att det inte blir "begravningsplatsvarning" i blomlådan bara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon