Full version: liljeskada
mmia
hej
på mina liljor har det kommit någon röd bagge som har förstört allt hur blir man av med den?
pejori
det låter som liljebaggar mad.gif mad.gif
det är bara att börja klämma och spruta med såplösning mad.gif mad.gif wacko.gif
Cilla
Har man liljor har man också deras baggar lika säkert som amen i kyrkan... Och de inte är inte särskilt svåra att minska framfarten av heller, även om det är lite äckligt.

Man kollar på baksidan av bladen efter ägg i början av sommaren, det räcker att klämma ihäl dem. Sedan de illröda baggarna, som gärna vill hoppa ned till marken och försvinna när man närmar sig uppifrån. Lägger man handen under dem och skrämmer från ovan trillar de ned i handen. På sensommaren larverna, som är inbäddade i sitt svarta slem. Man får hitta sin egen metod, jag spolar med vatten eller klämmer med handskar.

Är man lite alert på försommaren när de första baggarna sätter sig på bladen om kvällarna blir det mycket färre ägg och larver sedan, och dessutom hinner de inte äta upp liljorna.
CarinaA
Tydligen kan man få dem att hitta liljorna sent på sommaren också. Jag planterade mina för sent (bara för att få ner dem alls, tänkte "kommer de så kommer de") och nu har de äckliga krypen käkat upp två av liljorna helt! Så frågan är om de kanske rent av finns i jorden eller på nån annan växt också, eftersom mina inte kan ha haft ägg på sig tidigt i våras/somras? Nån som vet?

rolleyes.gif
CarinaA
Blev himla glad när jag igår såg två skator som käkade av odjuren på liljorna! Man är ju tacksam för all hjälp, även naturens... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon