Maria R
Hej!
Jag köpte en stickling av en porslinsblomma i februari. Nu, ett halvt år senare har jag ännu inte noterat något som helst tecken på att den skulle ha växt. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag hade ställt in mig på att den skulle ta tid på sig, men inte att den fortfarande efter 6 månader skulle stå helt still.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...ariar&pid=16194

Mvh, Maria R
Zazu
det går inte att komma in i ditt album!

MVH Zazu
yla
porslinsblomman kan stå stilla jättelänge wub.gif
MayaS
Hej!
Som föregående sa ... så kan Hoyor vara riktigt tjuriga... hade en som precis som din bara tjurade hela tiden.... rätt som det var dock så fick den fantt och växte nått fruktansvärt....
Jag har dock märkt att vissa inte tycker om läget...så jag har börjat flytta runt mina tjuriga och det verkar hjälpa, de flesta har nu börjat växa....

Verkar din Hoya frisk i övrigt så är det nog ingen större fara.... annars så kolla rötterna så att du inte har fått rotlöss... ingen höjdare alls... de små rackarna kan göra så att den ser frisk ut men det händer inte så mycket med växtligheten.

Mvh
M.
Maria R
Tack för era svar!
Jag ska kolla och se om den har fått rotlöss, flytta den till ett annat fönster, och sedan vänta och se!

Nu borde det gå att se bilden på sticklingen.

Hälsningar Maria
pejori
testa med att ge den undervärme. smile.gif
det har jag gjort med trilskade porsliner med gott resultat wub.gif
MayaS
Suck, stånk o stön... sad.gif

Bilden visar ett blad från hoya kerrii...
OM (jag rekommenderar verkligen att du kollar detta) det inte finns nån bit av stammen på detta blad.. så kommer den ALDRIG att växa.. av det jag kan se på bilden verkar det som du är en av (tyvärr) många mad.gif som blivit lurade att köpa ett rotat blad.... problemet är att hoyor granar sig i bladfästet... alltså mellan blad och stam.. finns det ingen stam så finns det heller inga anlag för att växa.
Ett enkelt blad kan tyvärr inte bli fler....
Jag hoppas inte att du betalat allt för mycket för den här....

Lessen för att tala om detta för dig.. men nu vet du iaf vad som gäller...
Kolla om det finns nån stam... finns det, är det bara att vänta.. Hoya kerrii är väldigt seg.. den växer mycket sakta..den vill har rätt ljust, min står i ett söderfönster och den vill gärna torka ut mellan vattningarna.

Finns ingen stam... jaa då är det tyvärr så att du får finna dig i att ha ett rotat blad som kommer att se ut som det gör tills den dagen den bestämmer sig för att dö.

Mvh
M.
Maria R
Nej det finns ingen stam!

Men hur kommer det då sig att vissa växter kan förökas med bara ett blad, eller i vissa fall en del av ett blad??

Jo, den var rätt dyr (i mitt tycke) ca 60 :- (det kanske inte är dyrt i dessa sammanhang?)
Jag ska ta tillbaka stickligen och prata med plantskolan!

Tack för den sorgliga sanningen...

Hälsningar Maria
MayaS
Usch va tråkigt... jag hoppades så på att du skulle ha bara lite stam på den.
Jo jag vet att vissa växter kan man föröka med bara ett blad, ex. saint paulia men varför det är så vet inte jag...det jag däremot vet är att det funkar INTE med Hoyor, utan där är det tyvärr då att det måste finnas en bit av stammen kvar, tror att detta är pga att de nya anlagen sitter på stammen vid bladfästena. Precis som pelargoner..

Ja jag kan bara hålla med om att 60 kr är mycket pengar för ett blad som inte kommer att bli annat... jag själv betalade 100 kr för min stickling men den växer, om än långstamt... nya blad är där med.

Tyvärr är det nog så att plantskolan inte heller vet om att det är så, de blir nog lika lurade som du..... att sälja bara ett blad är väldigt populärt i bland annat i USA vid Alla Hjärtans dag... är därför den har fått smeknamnet "ValentinesHoya" ett lätt sätt att tjäna pengar på en "söt" blomma. Detta är juh nått som tyvärr spridigt sig hir till Sverige och jag tror att plantskolor och dyl köper in sånt här från utländska grossister som bara vill tjäna pengar.
Det som är trist om det är så som jag misstänker är juh att de som borde veta, alltså plantskolor och liknande, verkar inte ha en susning... utan det är vi "vanliga" människor som får lära dem... *suck*

Jag hoppas att du har bättre lycka nästa gång (om det blir nån nästa gång) för Hoyor är en underbar växt med underbara blommor.

Mvh
M.
Veganvarg
Det där att ett hoya-blad utan stam inte kan växa stämmer inte riktigt...

Jag satte två blad av hoya... i ett par år hände inte ett dugg... men så en dag kom det upp ett nytt litet skott i krukan, och sen dess har det vuxit som 17... rankan är nu över en meter lång och hur frodig som helst! wub.gif

Så ge inte upp! tongue.gif

Innan mina blad började växa hade jag krukan som ett litet altare... Mellan bladen satte jag en sten som jag hittat som påminner så mycket om en madonnabild.. och så la jag fint grus (skimrande akvariegrus) ovanpå jorden.. Så satt Maria där mellan två gröna blad..
Det var väldigt vackert! Så gör något fint av ditt blad medan du väntar! wub.gif
Åsa K, zon 1
Det som Maya S skriver är helt riktigt!

Många har trott att de söta hjärtanen så småning om skall bli en riktig Hoya. Och vid några enstaka tillfällen har det funnits en pytteliten stambit som resulterat i en tillväxt.

Jag ahr köpt 2 stycken hjärtan och betalat 19.95 för dem. Den sista köpte jag för att det finns en liten "konstig" pigg bak på stjälken och skall testa om det kan bli något av den.

För 60:- kan du köpa en "riktig" stickling av en privat hoya samlare.
Orchid
Hej!

Jag ska få två sticklingar av porslinsblomma nu vilken dag som helst, och det är av sorten multiflora och lacunosa. Hon som jag köpte dem av sa att ja skulle ha något som heter vermiculit i jorden.
Glömde o fråga vad det är för något, någon som vet?

Plus några andra tips o råd om hur man ska sköta sticklingar av porslinsblomma.

mvh
Maria R
det var intressant läsning!

chansen att det ska finnas en liten bit stam torde nog vara rätt liten, jag såg inte någon när jag tittade efter...
tror att jag håller ögonen öppna och köper en ny -med stam!

vermiculit är såna där små vita kulor som gör att jorden inte möglar, eller blir bevuxen med alger.

hälsningar Maria R
carol
Jag köpte en stickling för 69:- på Trädgårdslandet i Gtb i förrgår. Dom hade mängder av sorten Compacta regalis, med ca 10 cm långa rankor. (Även större plantor i amplar för ca 130:-)

Nu är jag också stolt Hoya-ägare! smile.gif wub.gif
pejori
CITAT (carol @ 31-08-2004, 09:46)
Jag köpte en stickling för 69:- på Trädgårdslandet i Gtb i förrgår. Dom hade mängder av sorten Compacta regalis, med ca 10 cm långa rankor. (Även större plantor i amplar för ca 130:-)

Nu är jag också stolt Hoya-ägare! smile.gif wub.gif

då blir du snart beroende. porsliner är en drog!! laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
carol
He he biggrin.gif såna droger gillar jag.

Jag tyckte först att växten såg ut som kokt pasta så jag skrattade åt den, men när jag såg att det var en Hoya bet jag mig i tungan. unsure.gif wub.gif
Orchid
Ingen vermiculit hos djuraffären, de hade ingen hemma. *typiskt*
Så, nu vet jag inte om det bara funkar med vanlig jord o leca kulor... utan någon vermiculit??
pejori
det fungerar med vanlig jord smile.gif
MayaS
Hej!
Vermiculit använder man för att hålla fukten ijorden.. alltså för att de inte ska torka ut för snabt..
Det finns nog lika många jordblandningar som det finns hoyasamlare.. vissa använder vermiculit, några perlite och andra använder leca kulor..man får testa dsig fram för att se vad som passar en själv bäst..
Jag själv använder en blandning av 2 delar jord. 1 del perlite och 1 del vitmossa (orchideemossa, spagnum mossa)
Detta passar mig bäst iom att jag även använder vitmossan till rotning av sticklingarna..

Hoyor gillar inte allt för kompakt jord, det är därför man blandar upp den med lecakulor, vermiculit och perlite.. så att den blir "luftig" alla dessa tre tar även åt sig vatten och låter man den växa i lerkrukor som jag gör så är det väldigt lätt för uttorkning, därför vill man ha nått i jorden som suger åt sig vatten snabbt.. alltså så att vattnet inte bara rinner rätt igenom jorden...det är det jag använder vitmossan till.

Hoppas att det inte blev för rörigt nu och att du har nån form för användning av råden.
Orchid
Tack för tipsen Maya! : ) För rörigt blev det iaf inte hehe...
Eftersom jag inte kunde få tag på någon vermiculit.. så kör jag bara med vanlig blomjord, lecakulor och vitmosa.. så får jag se hur de går.
Tänkte bara, blandar man vitmossan med jorden också eller ska den ligga överst i krukan?

mvh
Ina
Du blandar mossan i jorden... smile.gif
Orchid
Hehe.. okay tack.. det var de jag misstänkte men bäst o vara säker =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon