Min granne hade varit hemma hos en bekant och fick då reda på att de hadde ympat äpple på rönnbärsträd, och fick fina äpplen på det. Har andra hört något liknande, eller är det några som är mycket kritiska mot detta och inte alls tror att det stämmer? Själv är jag lite kritisk, men jag tror inte att det är helt omöjligt, då, vad jag vet, rönn hör till samma släkte som äpple(rosaceae).
Jag har ympat rätt mycket äpple på rönn och visst läker det och visst kan det bli frukt. Men ymparna håller inte särskilt länge och inte tycker jag att frukterna blir något vidare heller.
Dels har jag gjort detta för att jag har rätt mycket rotskott av rönn i trädgården och ofta lite ympkvistar kvar när äppelträden är klara, för att öva och för att det är ett kul experiment. Men nu lägger jag mer tid på att göra ett noggrannt ympjobb på växter som verkligen trivs ihop.
Att "busympa" är annars att rekommendera. Dvs att t ex sätta in en liten kvist av en rödfärgad äpplesort i en väns träd med gröna äpplen. Eller att ympa in äpple i en rönn i en liten gren som syns utåt en gata t ex.