*Felix matte*
25-08-2004, 19:53
borstar tänderna på hunden?
Jag har inte gjort det och upptäckte häromdagen att Felix fått litegrann brunaktig beläggning på ett par tänder på var sida i överkäken.
Testade att borsta hans tänder igår -- inga problem

men jag for ändå och köpte en "tandkräm" i sprayform som ska förhindra dålig andedräkt (det hade Felix) och Plack och Tandsten.
Redan efter tre sprayningar (2ggr/dag) så är tandköttet blekare och ingen dålig lukt från munnen.
magiana
25-08-2004, 20:12
Jag har aldrig borstat tänderna på min vovve. Någon dålig andedräkt har jag inte heller märkt att hon har trots att hon gärna pussas.
Jag både borstar, med eltandborste, och skrapar tandsten på mina hundar. Det finns mycket bra tandskrapor att köpa i välsorterade hundaffärer. De är dyyyyyyra, i alla fall de som är av riktigt kirurgiskt stål och dessa är definitivt att föredra. Men jämfört med vad det kostar att gå till veterinären och åtgärda tandstenen så tjänar man in det snabbt...
Mvh
Fenja
Smekajsa
25-08-2004, 20:44
Näe, jag borstar inte tänderna på min hund
har aldrig gjort det på mina tidigare hundar heller
rejäla märgben av nöt & älg tycks vara receptet enligt
min veterinär för någon tandsten har vi sällan eller aldrig
Edison luktar hund i munnen, precis som han ska. Fast han är inte så gammal än, bara fem månader den 26:e. Tror inte att han kommer att borstas tänder på men man vet aldrig.
Han tycker om att pussas, det får man ta...
Ciczi
jag både borstar och skrapar tänderna på mina
dom får också mycket ben och olika tuggben som rensar bra
min gamla luktar skit, men det är halsmandlarna som spökar
Anki på Öland
25-08-2004, 22:11
Har heller inte borstat tänderna på mina. Den enda som inte luktar så gott är den som är 14,5 år gammal. Lite spray till henne vore kanske inte helt fel. Vad heter den? Köpt hos veterinär eller djuraffär?
Anki
*Felix matte*
26-08-2004, 07:38
Dentidog Tandkräm i sprayform för hund och katt.
Förhindrar tandsten utan borstning och sköljning.
Neutraliserar dålig andedräkt.
Håller tänderna rena och fria från bakterier.
Så står det på flaskan. 50ml kostade 150kr i hundbutiken.
Jag har heller aldrig borstat tänderna på våra hundar. Men det verkade ju vara en jättebra grej Agneta, med spray. Det ska jag försöka att få tag på. Vår "gamla" hund (11 år) har fruktansvärt dålig andedräkt

. Så tack för tipset
Pia
Mikaela
09-09-2004, 13:56
Jag brukar borsta tänderna på Attila nån gång i veckan, han tycker inte om att äta torrfoder och han har känlig mage så märgben kan han inte heller äta.
Men sprayen verkade intressant, den ska vi försöka hitta.
Mvh Mikaela
är väl inte så flitig med hundarnas tandborstning - har en valp nu - kanske skall jag..... Hon är en peransk nakenhund och dom har ofta lite dålig tandstatus och verkligen anlag för tandsten så ibland åker vi till veterinären och tar bort det - men det kommer snabbt tillbaka!
wolkenkrabber
09-09-2004, 23:25
CITAT (Felix matte @ 26-08-2004, 08:38)
Dentidog Tandkräm i sprayform för hund och katt.
Förhindrar tandsten utan borstning och sköljning.
Neutraliserar dålig andedräkt.
Håller tänderna rena och fria från bakterier.
Så står det på flaskan. 50ml kostade 150kr i hundbutiken.

funkar det på människor med?
zaaritha
10-09-2004, 23:38
Har ej borstat Tessis tänder! Men--de är fina, ändå!
CITAT (Felix matte @ 25-08-2004, 20:53)
borstar tänderna på hunden?
Jag har inte gjort det och upptäckte häromdagen att Felix fått litegrann brunaktig beläggning på ett par tänder på var sida i överkäken.
Testade att borsta hans tänder igår -- inga problem

men jag for ändå och köpte en "tandkräm" i sprayform som ska förhindra dålig andedräkt (det hade Felix) och Plack och Tandsten.
Redan efter tre sprayningar (2ggr/dag) så är tandköttet blekare och ingen dålig lukt från munnen.

Jag borstar tänderna på mina damer med jämna mellanrum. Vi har en mjuk barntandborste och tandkräm med leversmak. Plus att de får märgben och tuggisar ofta.
Hejsan!
Jag har 2 stora leonberger, och den bästa tandkrämen och det bästa man kan ge sin hund är märgben, det är bra i alla avseenden och motverkar tandsten och tandköttsproblem. Plus att det är naturligt utan tillsataser:-) Så köp ett par märgben så förknippar du nytta med nöje för hunden:-)
andersen
11-09-2004, 14:11
Om hundar får lära sig att tugga på morot då slipper den tandsten.
*Felix matte*
11-09-2004, 16:42
CITAT (wolkenkrabber @ 10-09-2004, 00:25)
funkar det på människor med?

Det finns också preparat för oss tvåfotade
Får ta en tur till hälsokost på måndag... hörde att de säljer produkterna.
ProDenPlaqueOff
Kosttillskott för människor mot tandsten, tanbeläggningar, munbakterier och karies.Här kan du läsa mer och också om preparat till hund och katt.
Här hittar du länkar till fler sidor där du kan läsa om PlqueOff.
zaaritha
11-09-2004, 21:32
Leonberger! När räknas de bli vuxna?
Vi har en granne, på avstånd, och deras leonberger kommer hit--ofta!
Den--Simson-- är totalt vild. han lyder inga kommandon, Tessi avskyr honom. Han har bitit ihjäl våra myskänder, samt en tupp.
Jag älskar hundar, katter, o s v., men jag har ej mycket till övers för leonberger.......
De är "valpiga" tills de är i fyra års åldern ungefär.........
Mvh
Fenja
Smekajsa
12-09-2004, 07:39
Min syster har skaffat sig sin tredje leonberger
det är en 9 veckors valp som är hel cool
hennes tidigare 2 hundar har varit stooora,lugna och godmodiga
så den leonberger zaaritha beskriver stämmer inte riktigt
med vår bild av rasen
det är som vanligt inte hundens fel utan ägarens
Zaarisa det är ALDRIG en hunds fel när sånt händer utan männsikans som tydligen i det här fallet inte vet mycket om hunduppfostran etc.
Leonbergern är en av dom snällaste lugnaste och goaste hundarna som finns, dom har ett stort hjärta i en stor kropp och gör inte en fluga förnär.
Och jag tycker det är lite fel av dig att dömma alla Leonberger pga av ett möte med en hund som tydligen inte fått rätt uppfostran
*Felix matte*
21-09-2004, 21:52
Äntligen!!! Idag fick jag tag på DenProAnimal.
Sprayen var bra ett par dagar men sen försvann verkan
För en vecka sedan köpte jag Plaque Off som eg. är för människor (249kr/2 mån anv.)... den har Felix fått 2 tabl/dag i sex dagar... luktar lika illa ur mun

... alldeles för kort tid för att veta om den ger effekt. Men.. Felix är liten hund och dosen tydligen alldeles för stor för honom trots att hon på Hälsokraft sa att det gick bra att ge ALLA hundar.
Som sagt... nu hittade jag rätt vara (139 kr/ 6 mån anv.) och hoppas att inom 3 -4 veckor ska vi märka att tandsten minskat/försvunnit och också den dåliga andedräkten. Ingen garanti finns... men han sa att det var väldigt få som inte fick önskad effekt.
Doseringen för katt och liten hund är 1/2 kryddmått /dag.
berättar du sen hur det går
det där kan ju vara nåt att ge till sina små katter redan i början kanske
*Felix matte*
22-09-2004, 10:57
Lovar att berätta
Tror säkert det är värt att börja ge redan när de är små... då hinner de (förhoppningsvis) inte bildas tandsten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.