defrost
Hej alla !

Jag har en kaktus som är brun och börjat torka ut i den nedre delen, den har även börjat att vika sej, jag vet inte vad det är för en kaktus,
Kan man rädda den ? jag gillar min kaktus

TACK för ALLA svar

PS jag kan inte mycket om växter smile.gif
pejori
välkommen hit rolleyes.gif
tyvärr tror jag din kaktus har gett upp sad.gif sad.gif
den har troligen ruttnat av för mycket vatten på rothalsen unsure.gif
ÅsaF
Som en sista räddning kanske du kan plantera om den i ny jord som inte är så blöt.
defrost
CITAT (ÅsaF @ 25-08-2004, 22:06)
Som en sista räddning kanske du kan plantera om den i ny jord som inte är så blöt.

den har ståt nu ganska länge bara fått lite vatten, nu ser det mer ut som roten har torkat ut, men att 2/3 delar av den övre delen lever, det var ca ett halvårsedan det började sad.gif
wolkenkrabber
ta bort den döda dele, och se till att det inte är något ruttet kvar, du kan låta den friska avbrytna delen ligga en dag ungefär, sen planterar du den delen och vattna inte för mycket, den kan ju rota sig och överleva
defrost
CITAT (wolkenkrabber @ 26-08-2004, 08:34)
ta bort den döda dele, och se till att det inte är något ruttet kvar, du kan låta den friska avbrytna delen ligga en dag ungefär, sen planterar du den delen och vattna inte för mycket, den kan ju rota sig och överleva

kan man ladda upp bilder till någon så kan jag visa hur den ser ut !
jendah
CITAT (defrost @ 26-08-2004, 09:56)
kan man ladda upp bilder till någon så kan jag visa hur den ser ut !

odla har ett fotoalbum du kan använda. Klicka på kameran i övre högra hörnet (i det gröna fältet direkt under Odla.nu länken) och registrera ett användarnamn. (glöm inte att skriva in användarnamnet i din profil så att ditt album syns i dina inlägg...)

Lycka till!

smile.gif
defrost
Nu har jag laggt upp bilden i mitt album ! finns det något hopp ? om jag skär av den rutnade delen, hur djupt ska jag stoppa den levande delen i jord?

MVH ! Paul
*Felix matte*
Du måste gå in på Redigera profilinformation
Där ska du skriva in Användarnamn i ditt fotoalbum
då blir kameraikonen synlig och vi kan se dina bilder.
defrost
Nu ska det fungera ! TACK ! smile.gif
jendah
Det är väl alltid värt ett försök att skära av toppen och sätta den i ny ren jord (låta torka lite först). Inte särskilt jobbigt att göra - och det ser ärligt talat inte särskilt bra ut nu, så du kommer knappast att förlora något på det.
Lycka till!

/Jennie
pejori
det kan gå.
gör som jendah och ko. säger så får du se. du har inget att förlora på det ohmy.gif ohmy.gif
berätta gärna hur det går rolleyes.gif
defrost
Ska jag köpa kaktus jord eller vanligt ?

TACK för ALLA svar smile.gifsmile.gif
pejori
ta kaktusjord rolleyes.gif
lägg gärna i lite extra sand till den har fått rötter smile.gif
sanden gör att vattnet rinner undan bättre wub.gif
GoSatta
kaktusjord = såjord + sand ...

oftats billigare en att köpa det som kallas kaktusjord.
Emser
defrost>> Du behöver egentligen bara lägga toppen på ytan så kommer den att skjuta nya rötter ner i jorden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon