defrost
Hej alla !

Jag har en kaktus som r brun och brjat torka ut i den nedre delen, den har ven brjat att vika sej, jag vet inte vad det r fr en kaktus,
Kan man rdda den ? jag gillar min kaktus

TACK fr ALLA svar

PS jag kan inte mycket om vxter smile.gif
pejori
vlkommen hit rolleyes.gif
tyvrr tror jag din kaktus har gett upp sad.gif sad.gif
den har troligen ruttnat av fr mycket vatten p rothalsen unsure.gif
saF
Som en sista rddning kanske du kan plantera om den i ny jord som inte r s blt.
defrost
CITAT (saF @ 25-08-2004, 22:06)
Som en sista rddning kanske du kan plantera om den i ny jord som inte r s blt.

den har stt nu ganska lnge bara ftt lite vatten, nu ser det mer ut som roten har torkat ut, men att 2/3 delar av den vre delen lever, det var ca ett halvrsedan det brjade sad.gif
wolkenkrabber
ta bort den dda dele, och se till att det inte r ngot ruttet kvar, du kan lta den friska avbrytna delen ligga en dag ungefr, sen planterar du den delen och vattna inte fr mycket, den kan ju rota sig och verleva
defrost
CITAT (wolkenkrabber @ 26-08-2004, 08:34)
ta bort den dda dele, och se till att det inte r ngot ruttet kvar, du kan lta den friska avbrytna delen ligga en dag ungefr, sen planterar du den delen och vattna inte fr mycket, den kan ju rota sig och verleva

kan man ladda upp bilder till ngon s kan jag visa hur den ser ut !
jendah
CITAT (defrost @ 26-08-2004, 09:56)
kan man ladda upp bilder till ngon s kan jag visa hur den ser ut !

odla har ett fotoalbum du kan anvnda. Klicka p kameran i vre hgra hrnet (i det grna fltet direkt under Odla.nu lnken) och registrera ett anvndarnamn. (glm inte att skriva in anvndarnamnet i din profil s att ditt album syns i dina inlgg...)

Lycka till!

smile.gif
defrost
Nu har jag laggt upp bilden i mitt album ! finns det ngot hopp ? om jag skr av den rutnade delen, hur djupt ska jag stoppa den levande delen i jord?

MVH ! Paul
*Felix matte*
Du mste g in p Redigera profilinformation
Dr ska du skriva in Anvndarnamn i ditt fotoalbum
d blir kameraikonen synlig och vi kan se dina bilder.
defrost
Nu ska det fungera ! TACK ! smile.gif
jendah
Det r vl alltid vrt ett frsk att skra av toppen och stta den i ny ren jord (lta torka lite frst). Inte srskilt jobbigt att gra - och det ser rligt talat inte srskilt bra ut nu, s du kommer knappast att frlora ngot p det.
Lycka till!

/Jennie
pejori
det kan g.
gr som jendah och ko. sger s fr du se. du har inget att frlora p det ohmy.gif ohmy.gif
bertta grna hur det gr rolleyes.gif
defrost
Ska jag kpa kaktus jord eller vanligt ?

TACK fr ALLA svar smile.gifsmile.gif
pejori
ta kaktusjord rolleyes.gif
lgg grna i lite extra sand till den har ftt rtter smile.gif
sanden gr att vattnet rinner undan bttre wub.gif
GoSatta
kaktusjord = sjord + sand ...

oftats billigare en att kpa det som kallas kaktusjord.
Emser
defrost>> Du behver egentligen bara lgga toppen p ytan s kommer den att skjuta nya rtter ner i jorden!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon