Jag gillar grönkål, särskilt den stora, helgröna varianten som får stjälkar så kraftiga att de måste rensas bort för att de inte går att tugga. Sådan grönkål som man kan skörda långt efter frost.
I år hittade jag en mycket vacker grönkål med lila kärlsträngar, men den var inte alls lika god som den gröna.
Vad heter sorterna som ni har bra erfarenhet av?
Eva i Västerås
26-08-2004, 09:13
När jag såg din rubrik tänkte jag genast på min favorit, "Red Russian", blågrön, ganska slät, med rödlila stjälkar, mild och fin i smaken.
Enormt vacker, mjäll nog att göra sallad av och frosttålig som få. (Fast när den frusit vill nog jag laga till den.)
Sen läste jag att du inte gillade den, så tyvärr...
Jag har en massa ringblommor bland grönkålen förresten, mer av misstag från början, men det blir mycket mindre ätet så, förutom att det blir jättesnyggt ihop.
Svartkålen (palmkålen) Nero di Toscana var en ny positiv bekantskap i år.
Jättefint med den höga mörkgröna kålen och mörkröd tagetes framför och gula ringblommor intill. Har varit fina länge nu!
God också! Har strimlat och lagt i soppor, wokat m.m
Här en bild på kålen;
http://www..lindbloms.se/lindbloms/17000/17730.html
Åsa, mälardalen zon 2
28-08-2004, 09:51
För mg har inte grönkål fungerat så bra här jorden verkar inte passa men jag har faktiskt drivit upp lite plantor i krukor som jag har planerat att gräva ner i växthuset när det blir för kallt för tomater och jag får se om det lyckas, det är nog lite bättre jord där.
Jag testar Pentland Brig i år som Runåbergs beskriver såhär:
Den godaste grönkålen med lite svagt syrlig smak. Stammen blir 50-60 cm hög och bär en stor mängd ljusare gröna , spröda, vågkrusiga blad. Pentland Brig var mycket nära att försvinna för några år sedan, men räddas av en liten engelsk fröfirma.
Jag hoppas det blir något att skörda så jag kan se om beskrivningen "den godaste grönkålen" stämmer.
Ingrid på Västkusten
14-09-2004, 08:24
Jag undrar Cilla om det verkeligen är Red Russian Du odlade - grön med röda kärlsträngar för jag har Baltisk röd och den ser preciiiis ut så nu innan det har blivit kallt. Har inte smakat iofs - grönkål utom White & Red Russian vill ha KYLA innan de smakar bra. Black Tuscany / Lacinato / palmkål är otrrrroligt dekorativ och ganska så smaklig med - har buckliga svartlila blad, otroligt snyggt att plantera någralila kohlrabbi intill eller röd målla ...eller ...ja vad somhelst! Röd målla är väldans fin till Baltisk röd grönkål med.
Godast med Red Russian det är skotten på våren året efetr MUMS! Måste testas bara för det ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.