netaave
Tog reda på en liten grön-vit Dracena ur en julgrupp, nu börjar den bli så hög att jag undrar om jag kan toppa den och isf ta reda på toppen, men hur får jag den att rota sig på bästa sätt så här års?
Vad händer där jag skär av toppen på plantan, grenar den sig?
Copycat
hejsan Neta ! Kapa toppen och sätt den i vatten, den rotar sig relativt snabbt och sen är det bara att sätta i jorden och hålla fuktigt. Den stambit som blir kvar kommer det nya skott ifrån, men det kan ta lite längre tid än att vänta på rötterna. men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Så småningom har du ju två fina plantor. Lycka till. wub.gif
pimpim
Jag klippte min i våras och den har förgrenat sig, med en stam och den har vuxit så enormt i sommar så att de är dags att kapa den också. Men tänkte att jag kanske var tvungen att vänta med det till våren. Toppen satte jag direkt i jord och den har grova fina rötter nu.

Pia
Emilia
men hur vet man vart man ska klippa av den? jag har en som e väldigt lång, finns bild i mitt album.
pejori
kapa den där du tycker att det känns bra. ta bort lite blad nertill på toppen och sätt i vatten bara biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon