|
Hej, Några frågor om dessa sorterna av prydnasgräs ????? Ekorrkorn Vulcan Kärleksgräs Svansfjädersgräs Pony Tails Har ofta sätt i Skåne i planteringar med blommor ,kanonfin när det vajar & niger för minsta lilla vindpust Eller om någon har tips på någon annan sort ? MVH Exotic
Åsa, mälardalen zon 2
15-02-2003, 09:20
Har bara sått de där ettåriga prydnadsgräsblandningarna som brukar bestå av ekorrkorn, darrgräs mm. och de direktsådde jag på växtplatsen i april-maj och det gick utmärkt.
Är du ute efter ettåriga gräs, eller perenna? Det finns massor av fina perenna gräs i flera höjder (upp till 4 m!)
Miscanthus sinensis 'Giganteus' - Elefantgräs 2-4 m, Riktigt maffigt! Miscanthus sinensis 'Gracillimus' - Japanskt silvergräs ca 1,5 m (blommar inte i Sverige) Miscanthus sinensis 'Nishidake' - Japanskt gräs 2m får fina vippor på hösten som står sig hela vinten Miscanthus sinensis 'Zebrinus' - Zebragräs 1,5 m Tvärrandigt! Miscanthus sinensis var. purpuracens - Litet Elefantgräs 1,2 m, Rödbladigt Phalaris arundinacea 'Picta' - Randgräs ca 1 m grön/vitrandigt. Spartinia pectinata 'Aureomarginata' 1,2 - 2m gulrandigt med bruna vippor.
Olika namnsorter av Molinia arundinacea - jättetåtel är lägre ca 50 - 150 cm och namnsorter av Molinia caerulea - blåtåtel är mellan 30/50 och 150 cm höga.
Jag vet inte härdigheten på dessa gräs, hör med ditt gardencenter.
Hälsningar Lars
abborrmaster
15-02-2003, 17:55
CITAT (Lars @ 15-02-2003, 17:51) Är du ute efter ettåriga gräs, eller perenna? Det finns massor av fina perenna gräs i flera höjder (upp till 4 m!)
Miscanthus sinensis 'Giganteus' - Elefantgräs 2-4 m, Riktigt maffigt! Miscanthus sinensis 'Gracillimus' - Japanskt silvergräs ca 1,5 m (blommar inte i Sverige) Miscanthus sinensis 'Nishidake' - Japanskt gräs 2m får fina vippor på hösten som står sig hela vinten Miscanthus sinensis 'Zebrinus' - Zebragräs 1,5 m Tvärrandigt! Miscanthus sinensis var. purpuracens - Litet Elefantgräs 1,2 m, Rödbladigt Phalaris arundinacea 'Picta' - Randgräs ca 1 m grön/vitrandigt. Spartinia pectinata 'Aureomarginata' 1,2 - 2m gulrandigt med bruna vippor.
Olika namnsorter av Molinia arundinacea - jättetåtel är lägre ca 50 - 150 cm och namnsorter av Molinia caerulea - blåtåtel är mellan 30/50 och 150 cm höga.
Jag vet inte härdigheten på dessa gräs, hör med ditt gardencenter.
Hälsningar Lars jag sådde mängder av frön i små krukor av japanskt gräs, smart eller dumt? /Simon
Simon, du lär få gallra!!!!
abborrmaster
15-02-2003, 20:00
ajdå.... där ser man! tack...
/Simon
CITAT (Lars @ 15-02-2003, 17:51) Miscanthus sinensis 'Giganteus' - Elefantgräs 2-4 m, Riktigt maffigt! Miscanthus sinensis 'Gracillimus' - Japanskt silvergräs ca 1,5 m (blommar inte i Sverige) Miscanthus sinensis 'Nishidake' - Japanskt gräs 2m får fina vippor på hösten som står sig hela vinten Miscanthus sinensis 'Zebrinus' - Zebragräs 1,5 m Tvärrandigt! Miscanthus sinensis var. purpuracens - Litet Elefantgräs 1,2 m, Rödbladigt Phalaris arundinacea 'Picta' - Randgräs ca 1 m grön/vitrandigt. Spartinia pectinata 'Aureomarginata' 1,2 - 2m gulrandigt med bruna vippor.
Olika namnsorter av Molinia arundinacea - jättetåtel är lägre ca 50 - 150 cm och namnsorter av Molinia caerulea - blåtåtel är mellan 30/50 och 150 cm höga. Är det någon som vet var man kan få tag på härdighetsangivelser för prydnadsgräs? Någon som har testat något av ovanstående gräs en bit upp i landet? Finns det någon bra bok eller hemsida? De är ju så himla snygga! /Lars
Jag har en favoritbok som jag inte skulle kunna tänka mej att vara utan, den heter Perenner i din trädgård - till nytta och fägring Den är skriven av Lena Månsson & Bertil K Johanson. I den finns massor av blommor och prydnadsgräs. Den är mycket tydlig, lättfattlig och har massor av fina bilder. Med information om Familj, Namn, Härstammning, Höjd, Blomningstid, Härdighet, Blomfärg, Beskrivning, Jord, Läge, Skötsel, Förökning, Användning samt Arter och sorter. TIPS! Spana efter den på bokrean, den är absolut värd det!
CITAT (Betty @ 16-02-2003, 00:43) Jag har en favoritbok som jag inte skulle kunna tänka mej att vara utan, den heter Perenner i din trädgård - till nytta och fägring Den är skriven av Lena Månsson & Bertil K Johanson. I den finns massor av blommor och prydnadsgräs. Den är mycket tydlig, lättfattlig och har massor av fina bilder. Med information om Familj, Namn, Härstammning, Höjd, Blomningstid, Härdighet, Blomfärg, Beskrivning, Jord, Läge, Skötsel, Förökning, Användning samt Arter och sorter. TIPS! Spana efter den på bokrean, den är absolut värd det! Hej Betty , Har du sett den på någon Rea ???? Jag har letet lite men ej någon lycka ännu. Hej Exotic
Vill tipsa er om två jättebra böcker där man kan frossa i prynadsgräs. De är på engelska visserligen, och zonangivelserna är för engelska och amerikanska förhållanden, men man kan ju räkna om till sina egen förhållanden. Fick mitt bibliotek till att ta hem dem, de finns att köpa på bol.com. Tyvärr ganska dyra. The colour encyclopedia of ornamental grasses av Rick Darke och den absolut bästa: Gardening with grasses av MIchael King. Jättemånga underbara gräsbilder! Hälsningar Tilde
Simon, finns det krukor av japanskt gräs? De är väl i plast eller papper eller lera eller nåt.....?
abborrmaster
22-02-2003, 17:15
CITAT (LarsV @ 22-02-2003, 16:53) Simon, finns det krukor av japanskt gräs? De är väl i plast eller papper eller lera eller nåt.....? nejnej för 17 gubar, när gräset slutat blomma så är går det att böja dem och de håller formen väldigt lätt om man säjer så. Ungefär som pilflätning! Dessa små krukor man då gör är perfekta för att ha frö i. Men eftersom Sylvia visste att jag brukar så för många frön i en kruka så "jävlades" hon lite med mej.... /Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|